• De VVD Hollands Kroon over de begroting voor 2024

De VVD Hollands Kroon over de begroting voor 2024 De begroting geeft de financiële prognoses voor onze gemeente weer. Deze begroting is echter ook de eerste waarin alle beleidsambities van het nieuwe college, onder aanvoering van OHK (Onafhankelijk Hollands Kroon) weergegeven zijn. In een aantal onderdeel kan de VVD Hollands Kroon zich best vinden, zoals woningbouw, maar veel ambities slaan de plank volledig mis en brengen onze gemeente geen stap verder. En om in 2024 bovenop de inflatie nog een éxtra verhoging van de OZB door te voeren is volledig ongepast en wel het láátste waar inwoners op zitten te wachten. Dit college heeft allereerst de term ‘brede welvaart’ tot kernambitie gemaakt. Die kernambitie zien we ook in deze begroting niet duidelijk terug. Er is na anderhalf jaar nog steeds geen heldere definitie van de ‘brede welvaart’. Veel verder dan een in héél brede termen opgesteld ‘inspiratiekader’ met brede welvaartswaarden komen we niet. Waarden als beleving van gezondheid van mensen, beleving van veiligheid, of gelijkwaardigheid maken hier deel van uit. Initiatiefnemers (bijvoorbeeld bij bedrijfsvestiging of woningbouw) kunnen nog niet echt uit de voeten hiermee. Omdat de initiatiefnemers het brede welvaartskader moeten aantonen in het omgevingsplan. Op welke manier dit is, zien wij in het beleid van dit college niet terug. Hoe moeten initiatiefnemers dit aantonen als we dit zelf niet eens kunnen? Lees verder

• Enno Bijlstra legt functie neer

© foto Kenneth Stamp

09 december − Raadslid Enno Bijlstra heeft besloten zich terug te trekken uit de gemeenteraad. Hij werd bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart jl. gekozen, maar is nu getroffen door ziekte. Enno richt zijn energie nu op zijn behandeling en daar wensen bestuur en fractie hem alle sterkte bij. Als eerstvolgende op de lijst heeft Mirko Hruska uit Haringhuizen ingestemd met toetreding tot de fractie. Lees verder

• Bestuurswisselingen VVD Hollands Kroon

09 november − Het VVD-netwerk Hollands Kroon heeft tijdens de ledenvergadering afscheid genomen van drie bestuursleden: voorzitter Alexander Op de Weegh, secretaris Hans de Wit en algemeen bestuurslid Teun Groot. Lees verder

• De VVD Hollands Kroon is kritisch op de begroting en stelt vragen

05 november − Ook nu ziet de programma begroting er weer verzorgd en duidelijk uit dus complimenten aan organisatie en college. Natuurlijk staat Hollands Kroon er nog steeds – vooral met dank aan het uitstekende beleid van de afgelopen jaren - financieel goed voor, maar meerjarige ontwikkelingen laten zien dat er andere financiele tijden komen en daarom voorzitter is het verstandig om daar nu al rekening mee te houden. Lees verder

• De VVD Hollands Kroon zoekt de samenwerking op rondom de huidige asielstroom

24 augustus − Gezamenlijk met 23 andere VVD-fracties in Noord Holland stuurde de VVD Hollands Kroon een oproep naar Den Haag. Er wordt aan de Tweede Kamerfractie van de VVD gevraagd om tot een andere aanpak te komen voor de huidige asielstroom. Het probleem mag niet zo maar doorgeschoven worden naar de gemeenten. Lees de gehele brief hieronder: Lees verder

• Stikstof reductie

18 juli − De VVD-fractie Hollands Kroon heeft zich door het ondertekenen van een landelijke motie, in scherpe bewoordingen uitgesproken tegen de wijze waarop het kabinet de stikstof reductieplannen in het algemeen en voor de agrarische bedrijfstak in het bijzonder heeft gepresenteerd. Lees verder

• Visie op de Jaarrekening 2021 Hollands Kroon

10 juli − Onze woordvoerder Enno Bijlstra over de jaarrekening Hollands Kroon 2021: “De jaarrekening 2021 geeft een goed inzicht in financiën en activiteiten. Lees verder

• Bedankt!

17 maart − Bedankt voor uw stem! Lees verder

• Duurzaamheid is versterken, verbeteren en vernieuwen

16 maart − Duurzaamheid nastreven is meer dan alleen zoveel mogelijk windmolens of zonnepanelen neerzetten. Duurzaamheid is meer dan zomaar alle woningen van het gas halen. Duurzaamheid is meer dan het met veel subsidie aanleggen van zoveel mogelijk nieuwe natuurgebieden. En duurzaamheid is al helemáál meer dan het sluiten van bedrijven vanwege stikstofuitstoot. Lees verder

• Kies voor Versterken, Verbeteren, Vernieuwen!

16 maart − De VVD Hollands Kroon wil de gemeente Versterken, Verbeteren en Vernieuwen! In tegenstelling tot veel andere plattelandsgemeenten groeit het aantal inwoners in onze gemeente gestaag. Dat moet zo blijven. Ondernemers in onze gemeenten moeten we daarom blijven faciliteren. Dit versterkt onze economische positie. Het aantal woningen moet dan wel fors omhoog. Zo houden we ruimte voor onze inwoners en hun kinderen om te kunnen blijven wonen in deze mooie gemeente. Lees verder

• Hollands Kroon: een financieel gezonde gemeente

15 maart − Veel gemeenten hebben het financieel lastig door steeds verder oplopende kosten bij de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) en Jeugdzorg. Ook de coronapandemie en de sterk oplopende materiaal- en loonkosten zorgen voor extra druk op de begroting. Lees verder

• De gemeente is van ons allemaal!

14 maart − Het vertrouwen van inwoners in de gemeente staat steeds meer onder druk. De gemeente moet ten dienste staan van haar inwoners, en niet andersom. We kunnen natuurlijk niet zonder regelgeving waarin staat wat wél en niet kan. Maar onnodige of onuitvoerbare regelgeving dient geschrapt te worden. Lees verder

• Een wethouder Wonen in Hollands Kroon

13 maart − De VVD Hollands Kroon heeft de afgelopen jaren werk gemaakt van woningbouw. En met succes! Je ziet nu het resultaat van onze actieve rol in het ‘t Veld Noord. Ook bij de andere al bestaande bouwplannen blijven wij een actieve bijdrage leveren. Lees verder

• De VVD Hollands Kroon Verkiezingskrant 2022 - 2026

12 maart − Waar zetten we als VVD Hollands Kroon op in de aankomende jaren, u leest het in onze krant. Klik op de download voor meer informatie. Lees verder

• De VVD Hollands Kroon zet in op een juiste economische agenda wat zorgt voor werkgelegenheid.

12 maart − Is het realistisch dat een plattelandsgemeente een economische agenda heeft? De VVD Hollands Kroon vindt van wel. Economie is direct of indirect het antwoord op heel veel vraagstukken. Een florerende economie zorgt voor een over het algemeen florerende samenleving. Maar bij al die groei en ontwikkeling is het wel belangrijk dat de balans tussen groei en leefbaarheid wordt bewaakt. Lees verder

• Veiligheid is topprioriteit voor de VVD Hollands Kroon.

11 maart − Onze inwoners moeten zich in en rond hun woning, school, sportcomplex, volkstuin of werkplek veilig voelen. Maar veiligheid is niet een verantwoordelijkheid van de gemeente alleen. Voor de VVD Hollands Kroon is het een samenspel waaraan alle betrokken partijen bijdragen: politie, brandweer, boa’s (bijzondere opsporingsambtenaren), jongerenwerk, ondernemers én inwoners. Lees verder

• VVD Hollands Kroon vindt onderwijs, van belang voor de kinderen en de samenleving.

10 maart − Op school leren we kinderen de kennis en vaardigheden waar ze later iets aan hebben. Op school leren we ze ook wat onze normen en waarden zijn en hoe we in Nederland met elkaar omgaan. Op school leer je wat normaal is en wat niet. Goed onderwijs speelt daarom niet alleen een grote rol in het leven van mensen, maar ook de samenleving heeft er belang bij. Wij zijn trots op onze leraren voor de klas. Lees verder

• Als het aan de VVD Hollands Kroon ligt moet de buitenruimte een plezier zijn om in te lopen en fietsen.

09 maart − Waar zetten we op in? Volgens de VVD Hollands Kroon gaat er steeds meer goed maar kan er nog veel verbeteren aan de buitenruimte. We zien op steeds meer plekken in de gemeente dat enthousiaste mensen met elkaar de buiten ruimte in hun eigen buurt onderhouden. Lees verder

• Regionale samenwerking maakt ons echt sterker

08 maart − Er is nogal wat aan de hand in Nederland. Een energietransitie terwijl de infrastructuur zwaar verouderd is. Een arbeidsmarktvraag terwijl er nauwelijks mensen zijn. De ontwikkeling van meer woningen, terwijl grondstoffen schaars zijn en de bereikbaarheid die in sommige plaatsen beter kan. Lees verder

• Jan Swaag, nummer 15 op de lijst van de VVD Hollands Kroon