Toewijzing huishoudelijke hulp is eerlijk systeem

De VVD vindt dat de toewijzing van huishoudelijke hulp in Hollands Kroon is gebaseerd op een eerlijk systeem. Wie door welke omstandigheid dan ook hulp zelf niet kan organiseren, wordt door de gemeente geholpen. Wie het, om welke reden dan ook, zelf niet kan betalen mag rekenen op bijzondere bijstand. Voor wie het zelf kan organiseren of doen, gaat de VVD uit van zelfredzaamheid. Dit is sociaal rechtvaardig omdat het de enige manier is om zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden.

Er is veel te doen rondom de huishoudelijke hulp. Een aantal partijen roept dat dit wordt afgeschaft. Dit is onjuist. Huishoudelijke hulp blijft beschikbaar, maar wordt alleen anders geregeld. Anders, zodat zorg toegankelijk en betaalbaar blijft. Iedereen verdient goede zorg. Jong of oud, rijk of arm, gezond of ziek. In Nederland betalen gezonde mensen mee voor mensen die ziek zijn. Omdat we het belangrijk vinden om naar elkaar om te zien. En omdat je zelf ook ineens ziek en hulpbehoevend kunt worden.

De VVD wil dat iedere inwoner van Hollands Kroon kan rekenen op de zorg die hij of zij nodig heeft. Nu en in de toekomst. Dat laatste lukt niet automatisch: doordat we steeds langer leven, maken we ook steeds meer gebruik van zorg. Dat kost dus ook steeds meer geld. Om de zorg betaalbaar te houden, moeten we nu maatregelen nemen. Op die manier zorgen we ervoor dat we onze voortreffelijke zorg in stand houden.

Eén van de maatregelen, waar de VVD het afgelopen jaar mee heeft ingestemd, is het niet meer automatisch vergoeden van huishoudelijke hulp. Niet omdat we vinden dat dit niet belangrijk is, maar omdat we zien dat velen dit zelf kunnen organiseren en betalen. De VVD vindt dat gemeenschapsgeld niet voor die mensen moet worden ingezet. Het geld dat we daarmee besparen kunnen we inzetten om ook op termijn noodzakelijke zorg voor de groeiende groep hulpbehoevende ouderen te blijven bieden. Zo doen we recht aan ieders behoefte en houden we zorg voor iedereen toegankelijk.

Betekent dit dat daarmee de huishoudelijke hulp volledig is afgeschaft? Geenszins. Een ieder die het zelf kan organiseren wordt geacht dit te doen. Het schoon houden van huizen is immers geen kerntaak van de gemeente. Wie geestelijk niet meer in staat is het eigen huishouden te runnen, kan een beroep doen op de gemeente. Datzelfde geldt voor de financiële kant van het verhaal. Iemand die zelf in staat is de huishoudelijke hulp te betalen wordt geacht dat te doen. Voor wie dat echt niet kan, heeft de gemeente bijzondere bijstand.