Algemene ledenvergadering VVD Hollands Kroon gehouden 'Bij ons Thuys'

ALV VVD-HK in Recreatiepark Wiringherlant op 9 maart 2016

Restaurant “Bij ons Thuys” & Wellness ‘Het Kuurhuys’

Onze afdeling VVD-HK mocht dit keer op Stroe haar Algemene Leden Vergadering houden waar wij na opening door onze voorzitter André Lont hartelijk welkom werden geheten door Michèle en Hendrik Visser. Beide wonen reeds een drietal jaar op Wieringen en het laatste jaar als uitbaters van het restaurant. Naast de prachtige ligging, de rust en de natte omgeving maken zij in het restaurant veel gebruik van lokale & streek producten in de keuken. Hiernaast beheren zij een wellness (sauna) om het lichaam en de geest verder tot rust te laten komen. Naast deze woorden van een hartelijk welkom kregen alle aanwezigen een aantal muntjes om tijdens pauzes een versnapering te mogen ophalen aan de bar. Hartelijk dank daarvoor.

Als tweede spreker kregen wij Iwan Dekker, de eigenaar van het geheel, die ons meenam in zijn zoektocht als ondernemer op Wieringen. Hij vertelde ons zijn visie om op deze B-locatie (geen strand maar wel een dijk…) waar Iwan’s ouders zo’n 45 jaar op 5 hectare grond waren gestart met een camping. In 1979, na het overlijden van z’n vader heeft Iwan de zaak grondig aangepakt met een modernisering van het geheel door naast de camping een aantal vakantie huisjes en andere faciliteiten uit de grond te stampen. Saillant detail was dat het nog wel zo’n 8 jaar heeft geduurd voordat de gemeente alle vergunningen had afgegeven, maar dat terzijde. Zijn speerpunten zijn kleinschaligheid, het betere segment en rust & ruimte. Hiernaast deelde hij ons mede z’n grootste frustratie wifi was want vandaag de dag willen de gasten wifi! Wifi op Stroe is haast onmogelijk… Alles wat “lukt met wifi’” is 2 tot 4 mb internet voor 400 mensen in het hoogseizoen. Zijn bottleneck is dus internet en dat kost gasten! Kan de gemeente daar niet eens wat aan doen, was zijn dringende hulpvraag aan de aanwezige wethouder & raadsleden? Hierop antwoordde Theo Meskers; Wij zijn met alle daartoe bepalende partijen en met name de provincie reeds bezig. Zijn contacten met Jaap Bond, leerde ons dat er in de provincie zo’n 28 miljoen euro wordt vrijgemaakt om de onrendabele top weg te werken, dè bottleneck voor ondernemers om internet uit te rollen. Met andere woorden, het wordt door de overheid goed begrepen en getracht de barrières zo snel als mogelijk weg te nemen. Theo melde ook dat het na de zomer zal worden gestart. De aanwezige pers vroeg, welke zomer? Hierop kwam het directe antwoord van Theo, 2016!

Naast het ondernemen maakt Iwan ook tijd vrij voor onze maatschappij. Hij is bestuurlijk actief in onder andere Wonderlijk Wieringen, de DMO (VVV). Als voorbeeld noemde Iwan de 5 miljoen toeristen die elk jaar de Afsluitdijk ‘over’ komen en als hij daar 1% van mocht hebben dan liep zijn business case veel beter. Overigens de ontwikkelingen nabij de nieuwe Dekamarkt in Den Oever laten zien dat deze ontwikkelingen er echt toe bij dragen dat er veel meer mensen even stoppen en rondkijken op Wieringen. Wat mist is “het internet…”.

De derde spreker Jacco van Veen aan het woord. Jacco, geboren en getogen uit een bakkerij op Wieringen is plaatselijk de bekende Wieringer. Zijn ondernemingslust en expansie drang heeft ertoe geleid dat Jacco enige succesvolle ondernemingen uit de grond heeft gestampt. Jacco vertelde ons dat hij met hulp van collega’s uit de omgeving, m.n. Harry Immink uit Middenmeer die Jacco na een lange ziekte periode hielp met het weer oppakken van het kappersvak, met het huidige resultaat als gevolg. Jacco wenst dat er bijvoorbeeld meer toeristen op Wieringen zouden komen. Meestal rijden de toeristen door, direct naar Texel. Op zich niets mis mee maar even stoppen door bijvoorbeeld een stoplicht te plaatsen bij de afslag naar Stroe was een van zijn ludieke ideeën. Op Halloween waren er 10.000 mensen op de been, een mooi aantal wat grote inloop gaf in zijn nieuwe zaak op het kerk/dorps plein van Hippolytushoef. Ook het tijdelijk weghalen als proef van de verkeer/versperring paaltjes in de Hoofdstraat nabij de Dekamarkt werd door Jacco als zeer goed ervaren omdat het de doorstroom van het winkelende publiek naar het kerkplein toe begeleide. Deze proef, door het gemeentebestuur ingezet, loopt tot en met maart 2017. Een evaluatie dan zal aangeven of de paaltjes eruit blijven of niet.

Bent u nieuwsgierig geworden naar recreatiepark Wiringherlant en restaurant  Bij ons Thuys? Meer informatie kunt u vinden via de volgende websites: www.recreatiewiringherlant.nl en www.bijonsthuys.nl

---------------------------------------------------------------------------

Verslag bestuurlijk deel Algemene ledenvergadering VVD Hollands Kroon

Op woensdag 9 maart jl. heeft op recreatiepark Wiringherlant de voorjaars algemene ledenvergadering  van de VVD Hollands Kroon plaatsgevonden.

Voorzitter André Lont opende om kwart voor acht de vergadering en gaf het woord aan de uitbaters van het restaurant en het recreatiepark. Hierover heeft speciaal verslaggever John Awater een artikel geschreven dat verder op de website is te vinden.

Na de opening werd de agenda van de avond en de notulen van de vorige algemene ledenvergadering vastgesteld.

De jaarverslagen van de secretaris en de penningmeester werden door de aanwezige leden unaniem goedgekeurd. Waarna de kascontrolecommissie bij monde van Wim Groot zijn verslag deed en de stukken in orde bevond.

Secretaris Johan Senneker is, door de aanwezige leden, benoemd voor een volgende periode als secretaris van de VVD Hollands Kroon.

Tjebbe Tip gaf aan het penningmeesterschap neer te leggen. Hij werd met warme woorden van de voorzitter bedankt voor zijn inzet tijdens de afgelopen periode en ging naar huis met een mooie schaal blauwe druiven en een VVV-bon.

Petra Borst-Koorn is door de aanwezigen benoemd tot de nieuwe penningmeester van het bestuur.

De voorzitter ging vervolgens in op structuurwijziging binnen de VVD waardoor we nu geen afdeling meer zijn maar een lokaal netwerk. Hollands Kroon is met 113 leden groot genoeg om een zelfstandig lokaal netwerk op te richten en heeft dit dan ook in een brief naar het hoofdbestuur van de VVD bepleit. Op 21 maart 2016 komt het hoofdbestuur met haar besluit.

Na een korte koffiepauze kwam fractievoorzitter Jan Swaag met een terugblik op de afgelopen twee jaar waarin de VVD heel veel uit het verkiezingsprogramma heeft  gerealiseerd. Daarna gaf hij een vooruitblik op de komende twee jaar waar nog  de nodige uitdagingen in het verschiet liggen, waaronder de zorg , het asielbeleid en de huisvesting in Hollands Kroon.

Na Jan Swaag kreeg Wethouder Theo Meskers het woord. Theo vertelde in zijn betoog over de kansen van Hollands Kroon als het gaat over recreatie en toerisme.

De avond werd afgesloten door de voorzitter met dankzegging aan de leden voor hun komst en inbreng.