Zijlstra claimt extra geld voor innovatie MKB

Meer geld voor het stimuleren van de innovatieve kracht van het midden- en kleinbedrijf. Met die boodschap komt Halbe Zijlstra, fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer, op 2 maart naar Den Helder. Op Airport Den Helder is van 19.00 tot 21.00 uur een verkiezingsavond rond het thema: ‘De Noordkop als alternatief voor de overvolle Metropoolregio Amsterdam’. De innovativiteit van het mkb in de Noordkop hoort daar bij. Iedereen is welkom op deze avond. Aanmelden kan via 2maart@dekopwerkt.vvd.nl

Amsterdam slibt dicht. Huizen worden onbetaalbaar voor mensen met een ‘normaal’ inkomen. Wegen slibben dicht, in en rond de stad. En dat terwijl er op relatief korte afstand een prachtig gebied ligt. Daar is ruimte beschikbaar voor wél betaalbare woningen. En er is een innovatief bedrijvencluster dat volop uitdagende werkgelegenheid biedt aan zowel mbo’ers als hbo’ers.

Boven de ‘scharnierpunten’ Hoorn en Alkmaar ligt de Kop van Noord-Holland. De bestuurders uit deze regio vinden dat dit gebied beter kan worden benut. Ondernemers sluiten zich hier bij aan. Zo blijkt op de speciale Facebook-pagina @vvdnoordkop. Maar de ondernemers stellen wel aanvullende randvoorwaarden: snel internet in de buitengebieden, een betere ontsluiting van de Kop van Noord-Holland richting de A7 en een ander beleid op het gebied van woningbouw. Zeker nu de economie aantrekt.

De vier gemeenten in de Noordkop hebben gekozen voor samenwerking binnen het project De Kop Werkt! Samen met de provincie investeren ze 30 miljoen euro in het versterken van economie, toerisme, leefomgeving en bereikbaarheid. Voor de economie wordt ingezet op de innovatieve kracht van de sectoren maritiem & energie en agribusiness. Daarom is er een duidelijke match tussen de potentie van onze regio en de ambities van de VVD, zoals die naar voren komen in het verkiezingsprogramma.

Belastingdruk

De VVD heeft een warm hart voor de innovatiekracht van het midden- en kleinbedrijf (mkb) Die kracht moet maximaal worden benut. Daarom wil de VVD meer innovatiekredieten voor het mkb beschikbaar stellen, zodat er direct meer geld beschikbaar komt voor de financiering van innovatieve projecten. De belastingdruk op de kosten en de winsten van onderzoek en ontwikkeling wil ze laag houden. Regelingen die dit mogelijk maken, zoals de innovatiebox, moeten bovendien goed toegankelijk zijn voor kleine en middelgrote ondernemingen. Als het aan de VVD ligt profiteren ook zzp’ers van innovatieregelingen.

De Omgevingswet biedt gemeenten en provincies meer eigen afwegingsruimte. In het nieuwe regeerakkoord zet de VVD in op een integrale afweging door overheden waarbij het van belang is dat Nederland zich kan blijven ontwikkelen.

Nederland verdient een gezond ondernemersklimaat voor het bedrijfsleven, MKB en de agrarische sector, zegt de VVD. Precies dat waar we in de Kop van Noord-Holland aan werken. Bestuurders uit regio en provincie zijn aanwezig voor een nadere kennismaking of een goed debat. Ook presenteren de kandidaat kamerleden Falco Hoekstra (Heerhugowaard) en Hennie Huisman (Texel) zich.

Voor meer info:

Theo Meskers, VVD netwerk Hollands Kroon