Algemene ledenvergadering VVD Hollands Kroon op Landgoed Hoenderdaell

Onze Algemene ledenvergadering van de VVD-Hollands Kroon mocht deze keer gehouden worden op het Landgoed Hoenderdaell van de familie Kruijff.

Op dit prachtig stuk land, zomaar in onze Gemeente, omgeven door water en in de laatste decennia geheel nieuw opgezet en bebouwd door de familie Kruijff, verblijven veel dieren! Dit Landgoed met eigen identiteit wil een verschil maken, een groot verschil maken door met een frisse kijk, durf en dadendrang datgene duidelijk te maken in onze Maatschappij. Een rustpunt zijn voor de dieren! Een Maatschappij overigens die constant aan veranderingen onderhevig is en waar het waard is om met mens en dier samen te leven. Want samenleven, doen wij niet alleen…

Hoenderdaell: Dieren opvangen en tentoon stellen, ook wilde dieren of dieren die naar “het wild” terug gebracht gaan worden. Met veel passie verteld Robert het Kruijff verhaal en hoe het allemaal is opgezet.

Opgezet vanuit een visie met een dadendrang waarover wijallemaal een groot respect voor kunnen opbrengen. Dat het niet eenvoudig is en was werd goed duidelijk toen Robert even wat dieper inging in de vele uitdagingen over de afgelopen perioden met het doel het Landgoed als geheel, in stand te houden. De aanpassingen en de veranderingen in het Gemeentelijke beleid, waren een oprechte uitdaging. Dat het nu de goede kant opgaat, is mede te danken aan de goede gesprekken met de Gemeente en het luisterend oor bij de Raad en samenleving. Met als resultaat dat het gehele Kruijff team alle dieren nu een nieuw leven kunnen bieden, waard om te leven. In deze workshopzaal geeft Robert naast zijn introductie verhaal ook zijn visie op de toekomst. Een toekomst die met hulp van vele mensen steeds meer aanhang en ondersteuning krijgt. Opvang van bijvoorbeeld verwaarloosd circus dieren staan bovenaan op de Kruijff lijst. Ook de opvang van de dieren uit circus bedrijven die moeten stoppen met de activiteiten maar geen of lastig afstand kunnen nemen van de dieren. Juist daar komt Hoenderdaell voor op. Het antwoord mogen zijn en de impasse doorbreken.

Hierbij en hiernaast staan nieuwe ontwikkelingen en innige samenwerking met universiteiten op het programma. En dat is broodnodig. Nieuwe ontwikkelingen en het bijvoorbeeld voorkomen van het stereo type gedrag van wilde dieren in hokken, willen ze voorkomen. Tijdens het verhaal van Robert horen wij allen het gebrul van de wilde beesten in ‘de bak’, een afgeschermde open ruimte waar de dieren het avond eten krijgen.

Het Landgoed (u ziet het goed, steeds geschreven met een hoofdletter) bestrijkt een kleine 80 hectare. Afgelopen jaar kwamen er een kleine 150.000 bezoekers. Voor de aankomende jaren wordt gemikt op een totaal van tussen de 200.000 en 250.000 bezoekers. Het bedrijf heeft zich daarop aangepast met nieuwe parkeerplaatsen, betere voorzieningen en enthousiaste medewerkers. Workshops en gerichte acties staan op het programma, een lust voor onze eigen dadendrang, onze ogen en onze hersenen. En dat allemaal zo dichtbij in onze mooie Gemeente!

Hoenderdaell, Chapeau!

Door John Awater.

Bent u nieuwsgierig geworden naar Landgoed Hoenderdaell en Stichting Leeuw? Meer informatie kunt u vinden via de volgende websites: www.landgoedhoenderdaell.nl en www.stichtingleeuw.nl