Rustig aan met natuurontwikkeling

De VVD vindt dat waterschap Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier rustig aan moet doen met natuurontwikkeling. De toename van het areaal aan natuurgebied mag niet leiden tot het blokkeren van bedrijven in hun vooruitgang. Ze zal dit onderwerp agenderen als de VVD kan deelnemen aan de onderhandeling over de bestuurscoalitie voor de periode na maart 2015.

Het is min of meer gewoonte geworden waterberging en natuurontwikkeling te combineren. Het waterschap speelt daarin een belangrijke rol. “Op zich lijkt dat efficiënt en dus verstandig. Maar door Europese regelgeving kan natuurontwikkeling de ontwikkeling van bedrijven in de weg gaan zitten”, zegt lijsttrekker Siem van Balen Blanken.

In het verkiezingsprogramma geeft de VVD aan, dat ze diversiteit en kwaliteit van natuur op zichzelf respecteert. Toch mag natuurontwikkeling met name in het landelijk gebied niet de overhand krijgen. Zodra gebieden een Natura2000-status krijgen kunnen schaduw-effecten optreden, die de ontwikkeling van economische activiteit in de weg zit. Zo kan uitbreiding van bedrijven worden geblokkeerd.

Om de kwaliteit van het oppervlaktewater te beschermen deelt de VVD de noodzaak van het aanhouden van teeltvrije zones. Hier wordt niet bemest en niet gewerkt met chemische onkruidbestrijding. Maar bij natuurvriendelijke oevers zou een versoepeling van de teeltvrije zones mogelijk moeten zijn.

De VVD is van mening dat het waterschap scherp moet zijn op het voorkomen van overwaaiend onkruid. Door tijdig te maaien wordt het uitzaaien van onkruid voorkomen. Dit helpt agrariërs weer om hun teelt onkruidvrij te houden met een minimaal gebruik van chemische gewasbescherming.

Voor meer informatie:

Siem van Balen Blanken, tel. 06-50671623