VVD geeft zwembaden nog een kans

Wat de VVD betreft krijgt de zo geheten HOZE-groep nog tot oktober de tijd om aan te tonen dat de vier zwembaden in Hollands Kroon zelfstandig verder kunnen. De gemeenteraadsfractie was mede-indiener van een voorstel met die strekking.

In de raad werd gesproken over een voorstel van B&W om een plan van aanpak uit te werken voor sluiting van zwembaden en de mogelijke bouw van 1 nieuw bad. Dat is nodig om de gemeentelijke uitgaven onder controle te houden. Dit idee leidt tot veel protest bij gebruikers van de zwembaden; Den Krieck in Breezand, De Wirg in Winkel, De Terp in Wieringerwerf en De Venne in Hippolytushoef.

Daarom heeft de raad eind 2015 ruimte gegeven aan een particulier initiatief van de gezamenlijke zwembadexploitanten, verenigd in de HOZE-groep. Dat heeft niet geleid tot een kwalitatief voldoende uitgewerkt voorstel. De VVD is voorstander van kwalitatief goede zwembaden, maar wel met een gezonde bedrijfsvoering.

De raad heeft nu een aanvullend budget beschikbaar gesteld, zodat ze een voorstel kan krijgen dat wel voldoet aan haar wensen; samenwerking tussen de baden en een sluitende exploitatie voor de komende 10-15 jaar. Daarbij wil de raad ook een goed beeld van de staat van onderhoud van de baden.

De raad is van plan over de zwembaden een besluit te nemen bij het vaststellen van de begroting voor 2018 en verder.