VVD ziet geen heil in voorstel referendum

De VVD-fractie ziet geen heil in een referendumverordening voor de gemeenteraad van Hollands Kroon. Referenda zijn de bijl aan de wortel van de parlementaire democratie, zo citeerde fractievoorzitter Jan Swaag erelid van de VVD Hans Wiegel.

Het voorstel voor de verordening komt van LADA, dat hiermee invulling wil geven aan haar ambitie van bestuurlijke vernieuwing. Swaag stelt dat referenda een instrument zijn voor bange bestuurders. Volgens de VVD doet Hollands Kroon veel aan burgerparticipatie en heeft het met Argu een digitaal platform waarmee inwoners zich over actuele thema's kunnen uitspreken. Dat gebeurde zeer succesvol bij de locatiekeuze voor een eventueel AZC in Hollands Kroon. Een referendum voegt hier niets aan toe.

De VVD verwees ook naar een uitspraak van de Raad van State, die vindt dat referenda valse verwachtingen wekken. Hierdoor kan de stabiliteit van het bestuur in gevaar komen. Het organiseren van een referendum zou Hollands Kroon per keer tussen de 40 en 70 duizend euro kosten. Ook dat is voor de VVD onbespreekbaar.

Zie de onderstaande bijlage voor de de inbreng van Jan Swaag in de eerste ronde van het debat.