Motorcross circuit NC10 nog niet opgeven

De fractie van de VVD Hollands Kroon is bezorgd over het welslagen van het motorcross-initiatief aan de Groetweg. De kritische kanttekening die B&W bij de huidige plannen maken is op zich terecht, maar voor de VVD moet deze kritiek de opmaat zijn naar een oplossing en niet naar het afblazen van het plan. Als na bijna 40 jaar een momentum is ontstaan om dit te laten slagen, dan is het nu. Daarom heeft de fractie schriftelijke vragen gesteld aan het college.

De VVD steunt de principe-lijn van B&W dat de businesscase onder het plan moet kloppen. Daarom is de reactie van het college op het businessplan correct Maar aan de andere kant is ze van mening dat voor geen enkel ander sportcomplex in de regio zulke hoge exploitatie-eisen worden gesteld als voor de motorcrossfederatie.

Daarom pleit de VVD voor een gulden middenweg. Wat redelijkerwijs van de motorcrossfederatie mag worden verlangd, moet door haar ingevuld worden. Voor het overige moet de overheid vertrouwen op de zelfwerkzaamheid van de federatie, ook al is die boekhoudkundig niet altijd hard te maken.

In Den Helder was de kritische kanttekening van B&W in Hollands Kroon voor het gemeentebestuur aanleiding om niet langer toe te staan dat er wordt gecrosst op Kooypunt. Voor de VVD is dat te kort door de bocht. De fracties van Hollands Kroon en Den Helder hebben met elkaar afstemming gezocht hoe kan worden bewerkstelligd dat Kooypunt in beeld blijft als overbruggingslocatie totdat de procedure in Hollands Kroon is afgerond.