Op dit moment zijn er drie vervoermodellen die met publiek
geld worden gefinancierd en waarbinnen op geen enkele wijze wordt samengewerkt:
scholierenvervoer, Belbus/WMO-taxi’s en AWBZ-ziekenvervoer. Omdat de auto’s
niet gecoördineerd worden ingezet, staan er dagelijks vele tientallen nutteloos
langs de weg. Terwijl er wel voor wordt betaald. Bovendien is het weinig
duurzaam om veel meer auto’s in te zetten dan nodig is.
Dat kan anders: door één aanbesteding te organiseren waarin ov-bedrijven,
taxiondernemers en vrijwilliger-organisaties samen optrekken en zo een dekkend
vervoersysteem invullen. Dat is het idee van Piet Heneweer, initiatiefnemer van de Belbus. Hij noemt het de Noordkop Hopper; taxibusjes die
zich op afspraak melden bij een bushalte en rijden voor een ov-tarief. Maar ook
rolstoelbusjes en auto’s die met patiënten naar de diverse ziekenhuizen
pendelen. Allemaal gecoördineerd vanuit één centrale. Grote bussen onderhouden
de hoofdroutes van het ov in het netwerk met lijndiensten tussen Den Helder,
Den Oever, Anna Paulowna en Schagen.
Met een geïntegreerd vervoersysteem behouden onze inwoners
hun persoonlijke mobiliteit en is minder belastinggeld nodig. De VVD maakt het
onderwerp van eventuele coalitie-onderhandelingen.