VVD wil integratie doelgroepenvervoer

De VVD-fracties in Den Helder, Hollands Kroon en Schagen vragen de colleges van B&W van de drie gemeenten samen uit te zoeken of integratie mogelijk is van de diverse soorten doelgroepenvervoer, die met belastinggeld worden ondersteund. Een besparing van enkele honderdduizenden euro’s per jaar moet mogelijk zijn, zo verwacht de VVD.

© vvd

Op dit moment zijn er drie vervoermodellen die met publiek geld worden gefinancierd en waarbinnen op geen enkele wijze wordt samengewerkt: scholierenvervoer, Belbus/WMO-taxi’s en AWBZ-ziekenvervoer. Omdat de auto’s niet gecoördineerd worden ingezet, staan er dagelijks vele tientallen nutteloos langs de weg. Terwijl er wel voor wordt betaald. Bovendien is het weinig duurzaam om veel meer auto’s in te zetten dan nodig is.

Dat kan anders: door één aanbesteding te organiseren waarin ov-bedrijven, taxiondernemers en vrijwilliger-organisaties samen optrekken en zo een dekkend vervoersysteem invullen. Dat is het idee van Piet Heneweer, initiatiefnemer van de Belbus. Hij noemt het de Noordkop Hopper; taxibusjes die zich op afspraak melden bij een bushalte en rijden voor een ov-tarief. Maar ook rolstoelbusjes en auto’s die met patiënten naar de diverse ziekenhuizen pendelen. Allemaal gecoördineerd vanuit één centrale. Grote bussen onderhouden de hoofdroutes van het ov in het netwerk met lijndiensten tussen Den Helder, Den Oever, Anna Paulowna en Schagen.

Met een geïntegreerd vervoersysteem behouden onze inwoners hun persoonlijke mobiliteit en is minder belastinggeld nodig. De VVD maakt het onderwerp van eventuele coalitie-onderhandelingen.