VVD wil vaart maken met 't Veld Noord

De gemeente moet direct doorpakken met fase 2 van woonwijk 't Veld Noord. Dat vraagt de VVD-fractie bij motie als in de gemeenteraad het bestemmingsplan voor fase 1 van de wijk wordt vastgesteld.

Hoewel de aandacht zicht toespitst op de grote steden, is het onmiskenbaar zo dat ook de druk op de regionale woningmarkt toeneemt. Voor gangbare woningen is grote belangstelling, bij zowel bestaande als nieuwe. Plannen in Kolhorn en Anna Paulowna verlopen soepel. Makelaars zien hun voorraad bestaande woningen snel slinken.

De VVD vindt dat Hollands Kroon af moet van de verstikkende afspraken in het woningbouwprogramma voor de Noordkop, omdat deze zijn ingehaald door de tijd. Met de provincie moeten nieuwe afspraken worden gemaakt, zodat Hollands Kroon op 40 minuten rijden van Amsterdam in beeld komt als ontwikkellocatie.

Het is merkwaardig, dat Hollands Kroon en de Kop van Noord-Holland door de provincie als zwakke regio worden gezien, terwijl ze planologisch de instrumenten in handen heeft om dat te veranderen. Ze kan er voor kiezen om minder te bouwen in de Randstad en ruimte te bieden in de regio voor gezinnen die op een acceptabele reistijd een prettig woonklimaat zoeken. Dit is overigens geen nieuw inzicht. In elke metropoolregio in Europa werkt het op deze manier.

Gemeentelijk is het bovendien tijd voor het herzien van de lokale woonvisie. Die gaat uit van uitsluitend levensloopbestendige woningen. Inmiddels is duidelijk, dat jongeren en ook veel ouderen iets anders willen.