VVD wil effect weten sluiting visgebieden

De VVD wil weten wat stand van zaken is op visgronden in de Waddenzee, die enkele jaren geleden zijn gesloten voor vissers. Kamerlid Arne Weverling stelt dit onderwerp op 27 maart aan de orde in een overleg met landbouwminister Carla Schouten.

Weverling bracht op uitnodiging van VVD Hollands Kroon een bezoek aan de Visafslag Den Oever. Daar maakte hij kennis met afslag-bestuurder Jan van de Wiel en visser Cees Meeldijk. De ontmoeting stond in het teken van de visserij op de Waddenzee, werelderfgoed.

De vissers van Den Oever maken zich zorgen over het Europese visserijbeleid, dat gedomineerd lijkt te worden door natuurorganisaties. Dat blijkt onder meer uit de sluiting van visgronden in het werelderfgoed. Vissers hebben sterk de indruk, dat de gesloten gebieden zich qua biodiversiteit niet goed ontwikkelen.

Kamerlid Weverling wil hierover helderheid. Want als de afsluiting nauwelijks effect heeft op de visstand, is het niet langer verdedigbaar om visgronden af te sluiten. En wordt duidelijk dat een lichte bodemberoering door visvangst, goed is voor de biodiversiteit in een gebied. Dat blijkt namelijk in de niet afgesloten gebieden. Nader onderzoek kan hierover wetenschappelijke duidelijkheid bieden. Dat zou een opdracht kunnen zijn voor Imares, dat visstanden in de Waddenzee meet.

Brexit

Er zijn meer politieke zorgen bij de vissers. De Brexit-onderhandelingen moeten uitwijzen in welke mate de Britse wateren open blijven voor Nederlandse vissers. Van de grote schepen in de Nederlandse vloot vist 80% in Britse wateren. Als die schepen daar niet meer welkom zijn, ontstaat voor de Nederlandse kust een onwerkbare situatie met te veel schepen op te weinig water. Het is dus van het grootste belang dat het kabinet er op aanstuurt dat de Britse wateren toegankelijk blijven.

Een derde zorgpunt is de aanlandplicht. Voor vissers op kreeften en platvis gaat die per 1 januari 2019 in. Vissers vinden dat er veel is af te dingen op deze maatregel, die hen verplicht hun bijvangst aan te voeren. Veel van deze vis gaat verloren. De vissers vinden het verstandiger in te zetten op verbeterde vistechnieken om de bijvangst tot een minimum te beperken. Daar worden goede vorderingen mee gemaakt, zo legde Jan van de Wiel uit aan Arne Weverling.

Foto-onderschriften

Foto 1: Cees Meeldijk (l.) gaf Arne Weverling (m.) tekst en uitleg over de werkwijze aan boord van een garnalenkotter. Rechts Theo Meskers, VVD-lijsttrekker in Hollands Kroon.

Foto 2: Arne Weverling (l.) was onder de indruk van de moderne visafslag in Den Oever. Jan van de Wiel (r.) gaf een rondleiding. In het midden Theo Meskers.