Koninklijke onderscheiding voor Jan Swaag

Fractievoorzitter Jan Swaag is bij zijn vertrek uit de gemeenteraad vanavond koninklijk onderscheiden met het lidmaatschap van de Orde van Oranje Nassau. Ook werd afscheid genomen van Ada Hylkema-De Haan.

De laatste vergadering van de zittende gemeenteraad stond in het teken van afscheid nemen. Dat gold voor liefst 12 leden. Twee van hen zijn lid van de VVD. Ada Hylkema-De Haan werd gecomplimenteerd voor de wijze waarop ze inhoud had gegeven aan haar raadslidmaatschap; scherp in haar analyse, helder in haar betoog. Met de manier waarop ze werk, gezin en politiek combineerde heeft Ada veel respect afgedwongen.

Voor Jan Swaag, die afscheid nam na 6 jaar raadslidmaatschap in Niedorp en 6 jaar in Hollands Kroon, had burgemeester Nawijn een verrassing in petto. Hij prees Jan voor diens rol in de eerste jaren van Hollands Kroon, toen hij leiding gaf aan de grootste coalitie-fractie.

In die periode zijn bepalende besluiten genomen waardoor Hollands Kroon kon inzetten op het verkleinen van de ambtelijke organisatie en het investeren in betere dienstverlening voor inwoners. Denk daarbij aan o.a. de kernbeheerders, de Fixi App en het thuisbezorgen van persoonsdocumenten. Tot op de dag van vandaag plukken onze inwoners daar de vruchten van.