Datacenters: het juiste verhaal

In diverse kranten verschijnen regelmatig artikelen met alarmerende koppen over de effecten van datacenters in de gemeente Hollands Kroon. Deze artikelen zijn geschreven aan de hand van een WOB-verzoek door De Telegraaf en worden regelmatig overgenomen door andere media; van NOS Journaal tot Noordhollands Dagblad.

© Kas van Vliet

Door een eigen interpretatie van de redacteuren zijn de artikelen verwarrend en zetten ze lezers op het verkeerde been. Hoewel de toon in de artikelen verontrustend is, heeft de gemeenteraad van Hollands Kroon uitgesproken dat het vergunningverlening en beleid correct worden uitgevoerd en er geen reden is om af te wijken van het in 2018 gesloten bestuursakkoord van SHK, VVD en CDA, dat voorziet in de ontwikkeling van een cluster van 5 grote datacenters.

Later dit jaar bespreekt de gemeenteraad wat daarna moet gebeuren: een streep onder de ontwikkeling versus een al of niet gematigde uitbreiding. Wil je ondertussen checken hoe het zit met datacenters in onze gemeente? Ga dan naar www.hollandskroon.nl en click op de button datacenters. Daar staat alle juiste informatie duidelijk gerangschikt.