Bestuursrapportage met instemming VVD

De bestuursrapportage, waarin de gemeenteraad de wijzigingen in het lopende begrotingsjaar vaststelt, heeft de instemming van de VVD. Wel volgde de fractie de kanttekening van de CDA-collega’s, dat de meerjarige financiering van het samenwerkingsprogramma De Kop Werkt via een apart raadsvoorstel moet worden geregeld. Het college zegde toe met zo’n voorstel te komen. Voor de hele raad was dat voldoende om de rapportage goed te keuren.

Het begrotingsjaar 2014 verloopt in Hollands Kroon volgens plan. De bezuinigingsdoelstellingen zijn grotendeels gerealiseerd. Voor onhaalbare bezuinigingen wordt in de programmabegroting 2015 een alternatief gezocht. Er zal in de exploitatie dit jaar zo’n 600.000 euro overblijven. Dat geld is nodig om de aanloopkosten te dekken van de organisatie die in Schagen en Hollands Kroon uitvoering gaat geven aan de nieuwe Participatiewet (werk en inkomen), de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de jeugdzorg.