VVD zet in op regionale aanpak

De kansen voor de Kop van Noord-Holland kunnen vooral worden benut als de gemeenten de handen ineen slaan. Dat is het standpunt van de lijsttrekkers en zittende wethouders van de VVD, zo bleek zondag tijdens een politieke bijeenkomst in Wieringerwerf.

Gespreksleider André Buikema voelde VVD-bestuurders uit de Noordkop aan de tand in café Bij de Buren. Rode draad in de middag was de mismatch in de Kop van Noord-Holland; de werkgelegenheid is groter dan de beroepsbevolking. Dat kan veranderen als het vertrekoverschot onder jongeren wordt teruggedrongen door de arbeidsmarkt en het onderwijs beter op elkaar te laten aansluiten. Daar wordt aan gewerkt in de maritieme sector, maar ook in de agribusiness. HBO is op komst bij de Maritime Campusden in Den Helder en de Agritech Campus in Hoorn, zo maakten de wethouders Kees Visser (Den Helder) en Theo Meskers (Hollands Kroon).

Jan Bouwens (Schagen) schetste hoe de regio samenwerkt in destinatiemarketing. Het toerisme doet het goed, maar het kan nog veel beter. De VVD zet in op het bundelen van de budgetten voor de VVV’s, samen met West-Friesland en Alkmaar e.o.

Jan Swaag, fractievoorzitter in Hollands Kroon, vestigde de aandacht op de bereikbaarheid van de Kop van Noord-Holland. De treinverbinding met de Randstad is essentieel om het woonaanbod hier aantrekkelijk te houden. Hij kreeg bijval van statenlid Hanneke Kaamer van Hoegee. Ze wees er op, dat de NS in twijfel is over de lijn Alkmaar-Den Helder. Het vereist voortdurende aandacht om de verbinding operationeel te houden.