Bezoek aan dagverzorging in Hollands Kroon

Met ingang van 2014 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van alle WMO velden. Uit de AWBZ verdwijnt ook de begeleiding en de dagverzorging. De uitvoering van deze taken moeten door de gemeente gefinancierd worden met minder financiën dan ze nu door de rijksoverheid en AWBZ worden uitgevoerd. Al deze maatregelen maken dat er keuzes gemaakt moeten worden. De VVD maakt zich grote zorgen over de te maken keuzes. Naar aanleiding van bovengenoemde heb ik die instellingen bezocht waar dagverzorging wordt aangeboden.

De instellingen behoren allen tot de Woonzorggroep Samen. In Hollands Kroon zijn dat: Noorderlicht in Hippolytushoef, Lelypark in Wieringerwerf, De Keizerskroon in Anna Paulowna, Molenweid in Wieringerwaard en Maria Mater in 't Veld. Er komen in totaal 52 mensen in de dag verzorging. Sommige 1 dagdeel andere meerdere dagdelen tot een maximum van 6.

Gebruik maken van de dag verzorging zijn mensen, die een indicatie hebben van de CIZ. Deze mensen hebben meestal een geestelijke (lichte vorm van dementie) of lichamelijke beperking of een combinatie van deze twee.

Om de mantelzorger te ontlasten wordt de cliënt 1 of meer dagdelen ondergebracht in de dag verzorging. Alleenstaanden worden met ondersteuning van de thuiszorg in de in de dag verzorging ondergebracht. Op deze manier kan men veel langer in de eigen woning blijven .Ook mensen, die op een wachtlijst staan, om in een verzorgingshuis te worden geplaatst, maken gebruik van de dag verzorging. Dat kan soms iedere dag zijn, ook in het weekend.

Hoe wordt de dag besteed in de dag verzorging. De cliënten verblijven daar van 10.00 uur tot 16.00 uur. De meesten worden met speciaal vervoer gebracht .De dag start met koffie/thee en dan wordt de krant voorgelezen en het nieuws met de cliënten besproken. Rond 12.00 uur volgt een warme maaltijd. De cliënten, die moeten rusten, nemen die rust in speciale stoelen en Lelypark heeft een speciale slaapkamer. 's Middags worden er spelletjes gespeeld of geknutseld. Het ligt eraan wat de cliënten aankunnen of willen. De onderliggende gedachten is vooral geheugentraining.

De groepen bestaan uit 8 tot 10 personen en staan onder leiding van een professional geassisteerd door een vrijwilliger. Dikwijls is er ook een stagiair(e). Deze begeleiders zijn vooral alert op een wijziging in gedrag of het vermoeden van een lichamelijke aandoening. In zo'n geval nemen zij contact op met de huisarts van de cliënt.

Mijn ervaring is dat de cliënten graag komen en met veel liefde en aandacht door de begeleiders worden verzorgd. Bijkomend is dat de cliënten op deze manier sociale contacten hebben en bij de alleenstaanden voorkomt het vereenzaming en verwaarlozing.

Het standpunt van de VVD is om mensen zo lang mogelijk in hun eigen huis te laten wonen. Mensen die zorg behoeven en dat krijgen van o.a. mantelzorgers kunnen zo lang mogelijk in hun eigen woning blijven, als de mantelzorgers de handvatten aangereikt krijgen om die zorg zo lang mogelijk te geven. De dagverzorging maakt dat de mantelzorger de mogelijkheid krijgt om even tijd voor zichzelf te hebben en zo genoeg energie te houden voor hun taak. Alleenstaande met een zorgvraag kunnen met thuiszorg en de dag verzorging ook zo lang mogelijk in hun eigen huis blijven.

Trudy de Kruijf,
VVD fractielid.