VVD wijst realisatie van trafostation op locatie B3-2 af

De VVD fractie heeft donderdagavond 28 november 2013 de realisatie van een transformatorstation op locatie B-3-2 (Moerbeek) afgewezen. Lees hieronder de inbreng die fractievoorzitter Jan Swaag namens de fractie heeft ingebracht.

Voorzitter,

In de raadsvergadering van januari hebben wij het college een opdracht meegegeven in onze zienswijze omtrent het vraagstuk aanvraag trafostation. Dit gezien de maatschappelijke onrust omtrent locatie vier, nabij De Weel.

De opdracht hield in dat er een onafhankelijke voorzitter met alle partijen in gesprek zou moeten gaan, om vervolgens tot een acceptabel eindresultaat te komen voor een landschappelijke inpassing voor het trafostation waarbij de locatiekeuze in beginsel geen rol mocht spelen.

Dhr. Roel in `t Veld is door het college aan het werk gezet en heeft een rapport uitgebracht. In de raadsvergadering van juni hebben wij aangegeven ons in grote lijnen te kunnen vinden in het rapport. In het rapport staat dat er geen fouten in de procedure zijn gemaakt en duidelijk werd dat een trafostation op locatie vier ruimtelijk ordening technisch gezien inpasbaar was. Daarnaast konden wij ons ook vinden in de alternatieve locaties. De uitkomsten waren dat Zijtwende één van de alternatieve locatie zou kunnen zijn. De gemeente zal geen bezwaar ondervinden van de provincie. Tennet/Liander was van oordeel dat op locatie Zijtwende net-technisch geen onoverkomelijke problemen te verwachten zijn, echter wel aanzienlijke meerkosten.

Het heeft dan ook onze verbazing gewekt toen in het memo van augustus aan de raad juist die meer kosten de reden waren voor Tennet/Liander om geen omgevingsvergunning aan te vragen op de locatie Zijtwende. Dit betreuren wij ten zeerste en wij hadden liever gezien dat dit al duidelijk geworden was in het rapport van de heer Roel in 't Veld. Nu blijkt het valse verwachtingen te hebben gewekt!

Drie dagen voor de definitieve tekst van het rapport heeft dhr. In `t Veld ambtelijke advies ontvangen. Daarbij werd aangegeven dat het ten noorden van de Hartweg logistiek gunstiger zou zijn. Het is voor de VVD wel duidelijk dat dhr. In 't Veld dit advies in drie dagen tijd onvoldoende heeft kunnen onderzoeken. Vervolgens is Tennet/Liander met de omgevingsaanvraag B3-2 (Moerbeek) gekomen met als gevolg dat de maatschappelijk onrust van locatie 4 verplaatst is naar B3-2.

Wel blijkt uit de rapporten dat landschappelijk niet alleen locatie 4 mogelijk is maar ook locatie B3-2. Bij de afwegingen die de provincie in haar ARO-advies beschrijft om tot inpassing te komen bij B3-2 kunnen wij ons weinig bij voorstellen. Zij refereren aan de inpassing van een gascompressorstation in het Groene Hart waarbij eraan gedacht moet worden om er een recreatieve functie aan te koppelen. Daarbij beschrijft de ARO-commissie aanleg van wandelroutes, speelvelden en kunstobjecten. Nogmaals, de VVD kan zich daar niets bij voorstellen op de locatie B3-2. Daarbij komt ook dat wij vinden dat de inbreuk op de homogeniteit van het landschap bij B3-2 een te grote verstoring geeft. De VVD heeft dan ook grote moeite met de aanvraag van locatie B3-2.

Wel het is ons duidelijk geworden dat zowel locatie 4 als B3-2 voldoen aan de wettelijke criteria. Maar voordelen voor B3-2 ten opzichte van locatie 4 zien wij niet. Dat er minder mensen wonen en bij B3-2 de afstanden groter tot het trafostation zijn voor de VVD onvoldoende afwegingscriteria. Wij vinden dat de raad moet beoordelen of een aanvraag inpasbaar is in het landschap en ruimtelijke ordening-technisch gezien correct verloopt. En dat juridische ruimtelijke onderbouwing aan alle wettelijke eisen, zoals geluid en afstanden kan voldoen. Verder betreuren wij dat de procedure al loopt en hadden graag gezien dat de raad in een eerder stadium zoals bij locatie 4, om een zienswijze zou zijn gevraagd.

Voorzitter, de VVD wil het onderwerp trafostation zo spoedig mogelijk afsluiten en helderheid bieden aan alle partijen. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat B3-2 geen optie is! Wij beseffen dat met de afwijzing van B3-2, zoals al benoemd in onze zienswijze op 19 juni, locatie vier weer in beeld gaat komen.

Positief zijn wij gestemd over de informatie die ons is toegekomen over ondergrondse inpassing van het trafostation. Wij roepen het college op deze optie mee te nemen en de gewenste duidelijkheid en helderheid aan de alle belanghebbende zo spoedig mogelijk te communiceren.