VVD staat alleen in afschaffen welstandregels

De VVD-fractie in de raad van Hollands Kroon blijkt binnen de coalitie alleen te staan in haar wens om welstandregels te schrappen. In de gemeenteraad zijn alleen D66 en de Christen Unie medestander. De overige partijen zijn voor het in stand houden van beperkt welstandsbeleid.

Het voorstel van het college van B&W om het volledige welstandbeleid af te schaffen, paste binnen de ambitie van het coalitieakkoord voor de nieuwe en moderne gemeente. De doelstelling is minder regelgeving te bewerkstelligen en daarnaast kritisch omgaan met financiƫn. De VVD-fractie staat daar volledig achter.

Het nieuwe welstandsbeleid van Hollands Kroon werpt beperkingen op voor verschillende kernen, lintbebouwing en doorgaande wegen, maar ook voor het grondgebied van de voormalige gemeente Wieringen. De VVD had dit willen regelen in de bestemmingsplannen. "De VVD kan niet uitleggen waarom er onderscheid in regels en controle moet zijn in de verschillende gebieden binnen Hollands Kroon. Welstand is een vorm van smaak en dus ligt willekeur op de loer. De VVD vindt dat de inwoners zelf genoeg verantwoordelijkheidsbesef hebben om verantwoord te (ver)bouwen", zo betoogde de fractie.

Het besluit dat de raad nu heeft genomen vraagt ook nog eens om het vaststellen van richtlijnen voor onafhankelijke toetsing. Dit vergt meer geld en meer ambtelijke capaciteit, terwijl de druk daarop groot is. De VVD vindt dit onverantwoord.