VVD voorstander van afschaffen welstand

VVD Hollands Kroon is voorstander van het afschaffen van de welstandstoets bij bouwplannen. Dit leidt tot minder regelgeving, minder kosten en een snellere doorloop van bouwaanvragen voor dakkapellen e.d. Dit heeft de fractie kenbaar gemaakt in de gemeenteraad.

Het college van B&W vraagt de raad een keuze te maken over wel of niet afschaffen van welstandsbeleid. In mei zal hierover een definitief oordeel worden geveld. Het besluit gaat niet op voor monumentale panden. Bouwplannen aan deze gebouwen moeten door de monumentencommissie, in het kader van de Monumentenwet, getoetst blijven worden. Dit geldt ook voor de beschermde dorpsgezichten. Als het aan de VVD ligt hoeft er geen excessenregel te worden opgenomen in het besluit. Zo'n regel biedt de gemeente houvast voor repressief optreden. De VVD gaat er van uit, dat het bestemmingsplan en een bijbehorend beeldkwaliteitsplan voldoende zijn.