De gemeente is van ons allemaal!

Het vertrouwen van inwoners in de gemeente staat steeds meer onder druk. De gemeente moet ten dienste staan van haar inwoners, en niet andersom. We kunnen natuurlijk niet zonder regelgeving waarin staat wat wél en niet kan. Maar onnodige of onuitvoerbare regelgeving dient geschrapt te worden.

Waar regelgeving steeds complexer wordt is de dienstverlenende rol van de gemeente alleen maar belangrijker. De VVD Hollands Kroon wil een gemeente die niet alleen maar regels handhaaft, maar vooral een gemeente die, waar mogelijk, burgers, stichtingen en bedrijven actief probeert te helpen met het realiseren van hun plannen en ideeën.

Digitale dienstverlening is daarbij gemakkelijk en efficiënt. Documenten of vergunningen die per internet aangevraagd worden en ambtenaren die aan huis komen kennen we al in Hollands Kroon. Maar de gemeente dient bovenal ook direct telefonisch en fysiek bereikbaar te zijn voor inwoners die vragen of problemen hebben. Inwoners mogen verwachten dat de gemeente niet alleen een luisterend oor heeft, maar indien nodig de weg wijst en actief helpt. In de nieuwe Omgevingswet is participatie een belangrijk onderdeel. Maar participatie is iets anders dan het opkomen voor je eigen belang. Participatie is in de eerste plaats openheid en goed informeren.

Vervolgens gezamenlijk tot de beste oplossing of tot het best mogelijke compromis komen. Ook het geld dat de gemeente uitgeeft is geld van ons allemaal. Voor de VVD Hollands Kroon is het vanzelfsprekend dat de gemeente daar zuinig mee omgaat en goed verantwoording aflegt over haar uitgaven en investering. Dat is wat je als burger van de gemeente moet kunnen verwachten.