Duurzaamheid is versterken, verbeteren en vernieuwen

Duurzaamheid nastreven is meer dan alleen zoveel mogelijk windmolens of zonnepanelen neerzetten. Duurzaamheid is meer dan zomaar alle woningen van het gas halen. Duurzaamheid is meer dan het met veel subsidie aanleggen van zoveel mogelijk nieuwe natuurgebieden. En duurzaamheid is al helemáál meer dan het sluiten van bedrijven vanwege stikstofuitstoot.

Duurzaamheid gaat niet ten koste van onze inwoners, onze bedrijven of onze agrarische sector, maar staat juist ten dienste van mensen. Wat de VVD Hollands Kroon onder duurzaamheid verstaat is leven, werken, bouwen en vooral ondernemen met een visie voor de lange termijn. Duurzaamheid rendeert op de lange termijn. Door circulair gebruik van materialen, door goed bodemgebruik, door langere levensduur van investeringen, door vermindering van het energiegebruik, door af te stappen van fossiele brandstoffen, of door energie zelf terug te winnen of op te wekken.

Agrarische bedrijven in onze regio behoren al tot de meest duurzame ter wereld, en worden steeds duurzamer. Andere sectoren investeren ook steeds meer in duurzaamheid. Energieneutraal bouwen met gebruik van zoveel mogelijk natuurlijke materialen is de norm aan het worden. En dat dient onze gemeente te stimuleren.

Duurzaamheid bereiken we niet met alleen maar rondstrooien van subsidies. Maar vooral met het verminderen van regels en het vereenvoudigen van procedures. Door ruimte te geven aan ondernemingen en aan particulieren om hun toekomstplannen te realiseren. Daar is duurzaamheid echt bij gebaat.