VVD kiest voor herstart Kooijhaven

Als het aan de VVD ligt, krijgt een consortium van Dura Vermeer, Ballast Nedam en De Vries & Van de Wiel de ruimte om een herstart te maken met de ontwikkeling van het havengebonden bedrijventerrein Kooijhaven, aan de noordwest-grens van Hollands Kroon. De exploitatie van het terrein komt in handen van het geprivatiseerde Port of Den Helder NV.

Behalve de VVD steunen CDA, PvdA en Senioren Hollands Kroon het initiatief. Alle partijen houden in beginsel vast aan de randvoorwaarden, die eerder door de gemeenteraad van Anna Paulowna waren bepaald. Die komen in hoofdzaak neer op; geen lawaai, geen stank en geen stof. De woonkwaliteit voor de direct-omwonenden en de kern Breezand mag niet onder druk komen te staan. Inmiddels is een overlegvorm georganiseerd waarin de initiatiefnemers en omwonenden de landschappelijke inpassing ter hand nemen. Naar verwachting komt het ontwerp-bestemmingsplan in mei in de gemeenteraad aan de orde. Dan is ook de Milieu Effect Rapportage uitgevoerd.