VVD positief-kritisch over plan Waddenpoort

De VVD is bereid het College van B&W van Hollands Kroon ruimte te geven voor de uitvoering van het projectenboek Waddenpoort in en rond de haven van Den Oever, mits het oog houdt voor de belangen van de industrie en visserijbedrijven.

Het projectenboek Waddenpoort is uitgewerkt om optimaal in te spelen op de dijkverhoging die in het dorp wordt uitgevoerd. Het voorziet in een versterking van de recreatieve functie van de haven. Hoewel het college garanties heeft afgegeven dat de positie van visserij en industrie niet in gevaar komen, werd de laatste weken door de Industriegroep Den Oever fors oppositie gevoerd. Dat miste z’n uitwerking niet in de gemeenteraad.

Met Waddenpoort komt een versnelde uitvoering van het Masterplan Historische Haven op gang en wordt uitvoering gegeven aan de Winkelnotitie en structuurvisie Recreatietransferium, die al door de gemeenteraad van Wieringen waren vastgesteld. Zoals de Wieringer raad had afgesproken is een klankbordgroep betrokken bij de uitwerking van het projectenboek. Het college heeft met succes gepleit voor opname van het projectenboek in het uitvoeringsprogramma voor De Nieuwe Afsluitdijk. Zodra de raad van Hollands Kroon het projectenboek heeft vastgeteld, naar verwachting in april 2013, zal dit het geval zijn.

Op 27 maart is een informatie-avond in het Vikingschip. Daar zullen Rijkswaterstaat (Afsluitdijk), het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (dijkverhoging) en gemeente Hollands Kroon (waddenpoort Den Oever) aanwezig zijn om hun plannen toe te lichten en vragen van inwoners te beantwoorden.