Grote opkomst nieuwjaarsreceptie en VVD award uitreiking

WIERINGERWERF - Een recordaantal belangstellenden was zondagochtend naar het Van der Valk-hotel Wieringermeer gekomen voor de Nieuwjaarsbijeenkomst van de VVD Hollands Kroon, traditioneel op de eerste zondag van het nieuwe jaar. Naar schatting driehonderd mensen kwamen eropaf.

Voorafgaand aan de bijeenkomst was al gemeld wie de drie jaarlijks uit te reiken awards zouden krijgen. Marjan van Kampen, voormalig burgemeester van Wieringen en tegenwoordig waarnemend burgemeester van Teylingen, mocht de eerste, in de categorie van bedrijven, uitdelen aan Hans van Breugel van Tocardo, een in Den Oever gevestigde onderneming die onderwaterturbines ontwikkelt.

Jan van Zanen, voormalig partijvoorzitter van de VVD en burgemeester van Amstelveen, gaf vervolgens de award voor personen aan Petra Barendse-Janssen. Met tomeloze energie zet deze moeder van vier kinderen zich in voor de promotie van de glastuinbouw. Ze geeft excursies op Agriport en daaraan is inmiddels een grote verscheidenheid aan toeristische attracties gekoppeld. Per jaar leidt ze drieduizend mensen rond.

Muziek!
Het in 1930 opgerichte mandolineorkest Oost-Wieringen kreeg uit handen van oud-gedeputeerde Laila Driessen-Jansen, thans burgemeester van Leiderdorp, de award voor verenigingen. Dirigente Karin Smits had een heel programma samengesteld, om duidelijk te maken hoe rijk het leven kan zijn met muziek. Het orkest werd daarbij ondersteund door een bonte verzameling zangers en instrumentalisten, die uit alle hoeken en gaten van Hollands Kroon kwamen toegestroomd.
Dat was niet zonder bedoeling, want de gemeente Hollands Kroon heeft het snoeimes moeten zetten in de subsidiëring van het verenigingsleven en daarnaast voerde Smits met haar leerlingen op RSG Wiringherlant een actie tot het behoud van het wereldwijd hoog gewaardeerde Metropole Orkest. De publieke verontwaardiging heeft er inmiddels toe geleid dat het orkest door het rijk niet weg is bezuinigd.

Aan het slot van het samenzijn werd het comité, dat 25 jaar geleden het initiatief nam tot het houden van de Nieuwjaarskoffieochtend met awarduitreiking en deze zonder onderbreking organiseerde, bedankt voor de bewezen diensten. Bessel Jonker, Rein Post en Roel Zonneveld, ook nu weer de presentator, kregen eveneens de glasgravure, waaruit de award bestaat, aangereikt, uit handen van Robert Vermeulen, voorzitter van de VVD-Kamercentrale Noord-Holland Noord. Deze neemt voortaan de organisatie van het evenement ter hand.