De VVD gaat vol vertrouwen 2013 in

We zijn weer aan een nieuw jaar begonnen. Namens de VVD-fractie Hollands Kroon wens ik u een goed en gezond 2013 toe! Een jaar geleden is de gemeente Hollands Kroon van start gegaan. Voor mij als fractievoorzitter van de grootste partij had ik toen al een drukke tijd achter de rug. Na de verkiezingen moest de VVD het initiatief nemen om een coalitie te vormen. Dat lukte en voor Kerst kon de samenwerking met CDA en PvdA bekend gemaakt worden.

Eerste jaar goed verlopen

Een nieuwe gemeenteraad vraagt veel van de raadsleden en zeker van de fractievoorzitters. En in mijn geval ook nog plaatsvervangend raadsvoorzitter. Ca. 30 uur werk per week voor de gemeente Hollands Kroon bleek geen uitzondering! Het eerste jaar moest er heel veel gebeuren. Vergeet niet dat er vier gemeentes zijn samengevoegd; vier raden en vier organisaties. Veel mensen waren daarbij betrokken.

Ik heb gemerkt dat er in de eerste plaats bestuurd diende te worden. Puur politiek bedrijven blijft zo'n eerste jaar op de achtergrond. Eerst maar eens leren om in goed vertrouwen met elkaar samen te werken en als ik terug kijk vind ik dat het ons goed gelukt is.

Bezuinigen

Verder kregen we te maken met bezuinigingen, vooral bepaald door de slechte economische omstandigheden. Dit probleem zal ons in 2013 ook behoorlijk achtervolgen.

Het is natuurlijk niet leuk als je een nieuwe gemeente mag besturen en flinke kortingen vanuit Den Haag krijgt. Ik zal u een idee geven: we hebben een begroting van 90 miljoen. In verband met de herindeling worden we jaarlijks gekort met 2,4 miljoen en daar komt nog een korting van ca. € 800.000 bovenop vanwege de rijksbezuinigingen. Ca. € 18 miljoen komt vanuit onze eigen gemeente inkomsten (o.a. heffingen, belastingen en leges die u betaalt). De rest is van het rijk, op 40 miljoen na allemaal "gelabeld" (dat mogen we alleen gebruiken waarvoor het is aangewezen, bv. uitvoering van de sociale dienst). Weinig speelruimte voor de gemeente dus.

Toch hebben we in oktober de begroting voor 2013 kunnen vaststellen. Lastig voor de VVD was het dat er bijna € 700.000 uit de algemene reserve komt en een OZB verhoging nodig is om alles sluitend te krijgen. We zijn wel akkoord gegaan omdat er anders nog verder bezuinigd moet worden. De gevolgen die dat zou hebben op u als inwoner vonden we onacceptabel. Nu ziet het er voor de komende jaren financieel redelijk uit. Maar het betekent wel dat dit voor wat betreft de VVD eens maar nooit weer is.

Voor 2013 liggen er grote uitdagingen. Onze fractie vindt het van groot belang dat de financiën goed beheerd worden en dat een begroting sluitend moet zijn. De VVD is een partij die altijd heldere en duidelijke standpunten inneemt. Geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. Ook al maakt de zorgelijke economische ontwikkeling dat lastig. Uiteindelijk zorgt een verantwoord omgaan met de beschikbare middelen voor een goede financiële ontwikkeling binnen Hollands Kroon.

De VVD zal waar mogelijk actieve economische bedrijvigheid blijven stimuleren.

Keuzes maken

In 2013 moeten wij vele keuzes maken. Ik noem het accommodatiebeleid. Kunnen wij huisvesting afstoten en/of goedkoper maken door het creatiever te organiseren?

Het subsidiebeleid: ook een lastig punt. Dat moet geharmoniseerd worden en wel zo dat het in de toekomst bestendig is.

In 2012 zijn we begonnen met Kompas II, een project over huisvesting van seizoensarbeiders. Hier zal dit jaar een besluit over moeten vallen. Ook over het al of niet betalen van toeristenbelasting door deze tijdelijke inwoners.

Waar we het ook over moeten hebben is de verhouding burger versus gemeente. De gemeente kan niet alles oplossen en betalen. U als inwoner zult ook zelf inspanningen moeten leveren. Voor de VVD zijn eigen verantwoordelijkheid en waar mogelijk zelfredzaamheid hierbij kernbegrippen.

De VVD zet in op een organisatie waarbij regelmatig gekeken wordt of het uitvoeren van haar taken met minder mensen kan. Om u een idee te geven: gemeente Hollands Kroon heeft op 48.000 inwoners 320 ambtenaren aan het werk. Den Helder heeft met 58.000 inwoners met ruim 500 ambtenaren aan het werk. We doen het dus lang niet gek. Maar we blijven opletten of het nog efficiënter kan. Wat ons betreft lukt dat. Vanzelfsprekend moet de gemeente een goede dienstverlening aan u verlenen, een goede communicatie naar de burgers toe onderhouden en bovendien haar taken goed en snel uitvoeren.

De VVD gaat in 2013 voor een stabiel bestuur, ook op de lange termijn. Alleen zo kan er nu en op termijn een mooie, en ook in financieel opzicht, sterke gemeente Hollands Kroon zijn, waar het goed wonen en werken is.

Jan Swaag fractievoorzitter VVD Hollands Kroon