VVD afvaardiging Hollands Kroon op werkbezoek in Kroonwaard in Middenmeer

Door de beroering die ontstaan is met de aankondiging van het verplaatsen van het wijksteunpunt in Kroonwaard naar de nieuwbouw in de Poststraat heeft de VVD fractie in Hollands Kroon besloten zich eens nader te oriënteren. Kroonwaard bestaat uit een complex van een 60-tal levensloop bestendige appartementen.

De bezoekende fractieleden, hebben zich verdiept in dat wat de bewoners wordt aangeboden door de Senioren Vereniging de Kroon (SVK). Ze waren onder de indruk van de vele activiteiten die door 40 vrijwilligers op touw worden gezet. Deze activiteiten, variërende van gymnastiek, ontspanning en een winkeltje voor de dagelijkse levensbehoeften, zijn onmisbaar om de ouderen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen. In Kroonwaard kan dat, ook wanneer men minder mobiel wordt.

Nu de Wooncompagnie Kroonwaard koopt en het wijksteunpunt wil veranderen in extra appartementen wil ze dit steunpunt verplaatsen naar het Posthuis. Door dit bericht is er grote onrust ontstaan bij de bewoners. Het Posthuis is voor velen onbereikbaar. Een substantieel deel van de bewoners kan niet zonder rollator of is door andere oorzaken niet in staat grotere afstanden af te leggen. Dat zou betekenen dat vele bewoners veroordeeld worden tot een bestaan “achter de geraniums” Het werk van de SVK bedruipt zichzelf, financiële oorzaken kunnen geen aanleiding zijn de verplaatsing in gang te zetten is de mening van de vereniging.

De VVD zal schriftelijke vragen stellen aan het college of het college bekend is met deze ontwikkelingen en of zij de besluitvorming eventueel kan heroverwegen.