Column Tjebbe Tip

Beste lezers, mij is gevraagd om een stukje te schrijven over wat er zoal speelt in de gemeente Hollands Kroon.

Ik zal mij eerst even voorstellen, mijn naam is Tjebbe Tip, VVD fractie lid gemeenteraad Hollands Kroon en woonachtig op Wieringen. In de afgelopen periode is de begroting Hollands Kroon aan de orde geweest. Als woordvoerder van de VVD wil ik hier iets over schrijven.

Op 25 oktober is de begroting van Hollands Kroon door de gemeenteraad besproken en goedgekeurd. Het is voor ons van groot belang dat de begroting sluitend is. Je kunt nu eenmaal niet meer uitgeven dan dat er binnen komt. Omdat de gemeente in het kader van de rijksbezuinigingen minder gelden uit het gemeentefonds zal ontvangen, zijn bezuinigingen helaas noodzakelijk. Door deze bezuinigingen zijn de gemeentelijke belastingen waaronder de ozb, binnen de kaders gebleven. De uiteindelijke stijging van de gemiddelde woonlasten zijn van € 686,= naar € 694,= gestegen, hierbij staat onze gemeente in de middenmoot als het gaat om vergelijkbare gemeentes in onze regio. Deze bezuinigingen hebben echter ook een keerzijde. De subsidies zijn in de meeste gevallen vervallen. Wij moeten de subsidieverordening waarin de subsidie verstrekking is geregeld, onder de loep nemen, ten slotte moeten alle subsidiegelden door onze inwoners worden opgebracht. Het subsidie beleid is de afgelopen jaren een eigen leven gaan leiden. Er was financiële ruimte maar die is er niet meer. Als voorbeeld noem ik de bibliotheek die per jaar € 1.200.000,= subsidie ontvangt. Het beleid moet veranderen en er zal kritischer naar de aanvraag voor subsidie gekeken moeten worden. Kunnen verenigingen misschien door samenwerking en gebruik maken van elkaars accommodatie, efficiënter omgaan met gelden, waardoor zij geen subsidie meer nodig hebben? Uitgangspunt van ons is: geen subsidie meer mits er aangetoond wordt dat dit in het kader van het maatschappelijk belang niet anders kan.

Voordat de vorming van Hollands Kroon tot stand kwam was ik raadslid voor de VVD op Wieringen. Tijdens deze raadsperiode stond de Hoogwaterkering regelmatig op de agenda. De besluitvorming over hoe deze hoogwaterkering vorm dient te krijgen zal waarschijnlijk dit jaar plaatsvinden. Het is van groot belang dat, zeker voor de economische ontwikkelingen en de leefbaarheid in Den Oever er een goede keuze wordt gemaakt. Wij zijn van mening dat alle partijen die betrokken zijn bij de besluitvorming over de hoogwaterkering, het in meerderheid eens moeten zijn met de te maken keuze.

Tjebbe Tip,
Vicefractievoorzitter VVD