Sluiting bibliotheek voorbarig

De VVD Hollands Kroon hoort vanuit diverse kanten dat inwoners van onze gemeente bezorgd zijn over het voortbestaan van de bibliotheek. Deze zorgen zijn begrijpelijk, maar wat ons betreft nog wat voorbarig. Sluiting van accommodaties is wat de VVD betreft nog niet aan de orde.

Kijken we naar de bezuiniging voor de bibliotheek, dan stelt de VVD vast dat de raad voor 2013 een bezuinigingsopdracht van 120.000 euro heeft uitgesproken. In een gesprek met de directeur van Kopgroep Bibliotheken is gebleken dat dit weliswaar een forse, maar ook haalbare opdracht is. Voor de jaren erna zijn in de meerjarenbegroting extra bezuinigingen oplopend tot 600.000 euro opgenomen. We moeten vaststellen dat de begroting 2014-2016 door de raad voor kennisgeving is aangenomen. Dit houdt in dat de genoemde 600.000 euro bezuiniging vooralsnog een voornemen is, maar dit is nog niet vastgesteld. Het college zal de komende maanden, in overleg met Kopgroep Bibliotheken, na moeten gaan of, en zo ja, hoe de voorgenomen bezuiniging te realiseren is. De VVD wacht nu eerst af met welke uitkomst het college volgend jaar komt. Op basis daarvan zal de VVD bepalen of zij de voorgenomen bezuiniging haalbaar acht.