Stikstof reductie

De VVD-fractie Hollands Kroon heeft zich door het ondertekenen van een landelijke motie, in scherpe bewoordingen uitgesproken tegen de wijze waarop het kabinet de stikstof reductieplannen in het algemeen en voor de agrarische bedrijfstak in het bijzonder heeft gepresenteerd.

De massale opkomst van de veelal jonge agrariërs en de emotioneel gesproken woorden door vertegenwoordigers van die beroepsgroep uit Hollands Kroon op 30 juni j.l, geven de onrust aan die is ontstaan.

De VVD-fractie Hollands Kroon heeft als standpunt dat in de gemeenteraad alleen wordt gediscussieerd over zaken waar de raad ook daadwerkelijk over gaat en ook invloed op heeft. Via onze politieke kanalen in het Parlement en Provinciale Staten laten wij als fractie wel onze standpunten horen over zaken waar andere overheden zeggenschap over hebben.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 14 juli 2022 heeft de VVD-fractie een dringende oproep aan het college gedaan met de volgende tekst:

Het college van Hollands Kroon heeft aangegeven deze oproep te ondersteunen en ook nu al met de Provincie als uitvoerder van de stikstof reductieplanen, in overleg te zijn.

Het college gaf aan de raad van Hollands Kroon met regelmaat op de hoogte te houden over de resultaten en consequenties van dat overleg.