De VVD Hollands Kroon zoekt de samenwerking op rondom de huidige asielstroom

Gezamenlijk met 23 andere VVD-fracties in Noord Holland stuurde de VVD Hollands Kroon een oproep naar Den Haag. Er wordt aan de Tweede Kamerfractie van de VVD gevraagd om tot een andere aanpak te komen voor de huidige asielstroom. Het probleem mag niet zo maar doorgeschoven worden naar de gemeenten. Lees de gehele brief hieronder:

Namens de VVD fracties
Geachte heer Brekelmans, geachte VVD-fractie in de Tweede Kamer,

Als volksvertegenwoordigers in Noord-Holland maken wij ons grote zorgen over de enorme toe- en instroom van asielzoekers. Wij vragen u dringend om meer aandacht voor de impact hiervan op onze samenleving en gemeenten, omdat wij als volksvertegenwoordigers in de gemeente ervaren dat het draagvlak om asielzoekers op te vangen drastisch afneemt als gevolg van de huidige werk- en communicatiewijze door zowel de VVD-fractie als het kabinet.

Aangezien wij als gemeenten en provincies mede-eigenaar zijn geworden van een probleem waar wij niet om gevraagd hebben en waar we ook niet op een democratische manier over mee kunnen praten, doen we middels deze brief een oproep namens een groot aantal VVD-fracties in Noord-Holland.

Opvang in de regio

Uiteraard willen wij mensen  uit de eigen Europese regio, die in nood verkeren, opvangen, zoals Malik Azmani, Bente Becker en vele andere VVD-woordvoerders al vaker hebben gesteld. Er gebeurt ook ontzettend veel, zie alle inzet en steun in onze gemeenten voor zowel vluchtelingen uit Oekraïne als vluchtelingen van elders. Voorwaarde is wel, dat andere regio’s ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen door een evenredige hoeveelheid mensen op te vangen. Dat gebeurt nu niet, integendeel: wij vangen in Nederland nu iedereen uit alle regio’s op. Dat is niet te behappen of te verklaren, waardoor wij ons zorgen maken dat de inzet en steun die nu geleverd word, wegvalt.

Woningnood

Wanneer meer vluchtelingen naar ons land komen, kan het uiteindelijke aantal statushouders daardoor toenemen. Dat maakt dat de instroom niet los gezien kan worden van andere problemen, zoals de oplopende inflatie en het ontbreken van woonperspectief voor jongeren, gezinnen en senioren. Er zijn te weinig koop- en huurwoningen beschikbaar en het verlenen van voorrang aan statushouders ten opzichte van mensen die al járen op een (sociale huur)woning wachten zorgt voor veel onbegrip, waar wij als volksvertegenwoordigers op worden aangesproken. De urgentie van deze problematiek kan niet onderschat worden.

Bevoegdheden

De bevoegdheid voor het toestaan van een AZC (afgezien van crisisnoodopvang) ligt bij de begin dit jaar met een nieuw mandaat gekozen gemeenteraad. Afwegingen of een AZC past op ons grondgebied, zijn aan ons, als gekozen gemeenteraadsleden. Wij vertegenwoordigen immers onze inwoners. Gemeenten hebben al diverse malen aangegeven dat de rek eruit is en dat het kabinet ook echt zélf de zaak onder controle moet krijgen.

U gaat als landelijke volksvertegenwoordiger over het asielbeleid en de toe- en instroom. Het kabinet probeert dit onder controle te krijgen door onder andere panden in ons land al dan niet toe te eigenen en in te richten als opvanglocatie. Zo heeft het kabinet recent in Tubbergen dwang opgelegd om een opvanglocatie te realiseren. Met deze oneigenlijke dwangmaatregel uit de Ruimtelijke Ordening wordt de grondwettelijke positie van de gemeente met voeten getreden. Zo is het Huis van Thorbecke niet ingericht, noch bedoeld. Het ‘confisqueren’ van panden door de landelijke overheid is bovendien geen oplossing voor een onophoudelijk probleem. De oplossing ligt in het terugdringen van de vluchtelingenstroom. Dat is een taak voor de landelijke overheid.

Veiligheidsregio en de en lokale autonomie

Het inschakelen van de Veiligheidsregio’s om extra opvangplekken te realiseren is oneigenlijk. Veiligheidsregio’s dienen zo snel mogelijk weer terug te gaan naar de basistaken, namelijk fysieke rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Draagvlak neemt af

Het moge duidelijk zijn dat onze gemeenten kraken onder de hoge instroomcijfers. Wij merken dat het draagvlak om nog meer mensen op te vangen met de dag achteruitgaat en dat deze (tijdelijke) belasting lokaal niet langer houdbaar of verdedigbaar is.

Actie is nodig

We vragen u dringend, vooruitlopend op een gesprek, om nu al te werken aan een aantal beperkende maatregelen:

-        het strikt handhaven van het Verdrag van Dublin (juist ook bij andere lidstaten);

-   het zo snel mogelijk terugsturen van asielzoekers wiens aanvraag kenbaar kansloos is (veilige-landers, economische vluchtelingen, uitgeprocedeerden, al eerder in andere EU landen afgewezenen, etc.) en daarmee onterecht plaatsen bezet houden,

-        het versnellen van de stroperige asielprocedures om hen die hulp behoeven echt te kunnen helpen,

-       het inperken van de mogelijkheden van de professionele asielbedrijfstak die cynisch genoeg juist baat heeft bij grote aantallen asielzoekers,

-        In gesprek te gaan met andere regio’s, opdat zij hun verantwoordelijkheid nemen in een evenredige spreiding van de vluchtelingenopvang.

Wij vragen u als Kamerlid om poolshoogte te komen nemen in Noord-Holland en onze ervaringen en opvattingen mee te nemen naar Den Haag ter uitvoering van het VVD-verkiezingsprogramma en het beperken van de asielstroom.

Wij hopen snel van u te mogen vernemen, zodat wij de autonomie van onze gemeentebesturen en de basistaken van de veiligheidsregio’s kunnen herstellen.

Namens hun fracties,

Jack Stam, VVD Medemblik

Jack Stroomer, VVD Koggenland

Angelique van Wijk, VVD Schagen

Claudia van Zanten, VVD Amsterdam-Zuid.

Mike Zuurbier, VVD Uitgeest