De VVD Hollands Kroon is kritisch op de begroting en stelt vragen

Ook nu ziet de programma begroting er weer verzorgd en duidelijk uit dus complimenten aan organisatie en college. Natuurlijk staat Hollands Kroon er nog steeds – vooral met dank aan het uitstekende beleid van de afgelopen jaren - financieel goed voor, maar meerjarige ontwikkelingen laten zien dat er andere financiële tijden komen en daarom voorzitter is het verstandig om daar nu al rekening mee te houden. En juist dat laatste missen we in deze begroting. De financiële sluizen gaan bij dit nieuwe college wijd open en structureel worden er volgens het coalitie akkoord voor meer dan € 600.000 nieuwe voorstellen gedaan. En met de uitbreiding wethouders en gevraagde ondersteuning komt dat bedrag bijna op € 900.000 extra structurele kosten zonder nu al goed duidelijk te maken wat de meerwaarde van deze uitgaven is.

Wat is te verwachten van € 400.000 per jaar voor 4 dorps/gebiedsmanagers? Waaraan is die behoefte getoetst. Nu al begroten en geen idee hebben wat ze moeten doen. (amendement)

En wat is nu precies het Brede Welvaart Kader en wat betekent dat in de alledaagse politieke praktijk. Gaan we voorbij aan landelijke, provinciale en gemeentelijke wet- en regelgeving omdat het niet past binnen dat Brede Welvaart Kader? Uw benoemde kaders zijn beperkend voor komst van nieuwe economische ontwikkelingen.

Het coalitie akkoord geeft aan “Samen bouwen aan vertrouwen” maar in de begroting reserveert u € 100.000 voor onderzoek naar juiste besluitvorming rond de datacenters. Dat heet wantrouwen. En is het geen goede gewoonte dat interne onderzoeken via de gemeentelijke toetsingskamer aan de raad worden aangegeven voor akkoord? (blz. 14) (amendement)

Ook deze gemeente kan niet leven van de wind en als we economisch stil blijven staan dan zal ook Hollands Kroon snel de bodem van de gemeentelijke schatkist zien. Om ook voor een langere periode een sociaal- en maatschappelijk ruimhartig beleid te kunnen voeren en de begroting sluitend te houden zonder onze inwoners met hogere lasten op te zadelen zal er of naar extra inkomsten moeten worden gezocht (en die komen vooral door economische ontwikkeling) of er zal minder geld moeten worden uitgegeven. Nu al is door oplopende inflatie en stijgende kosten en tegenvallende aanbestedingen te voorspellen dat van het € 2,5 mln. begrootte positieve begrotingssaldo over 2023 er aan het einde van het jaar weinig meer over is.

Besturen is ook verantwoordelijkheid nemen, voortuitkijken en lef om besluiten te nemen die misschien niet door alle inwoners worden gewaardeerd maar wel in het belang zijn van de hele gemeente.

·       Wij onderschrijven het advies van de auditcommissie.

Dank voor de beantwoording van onze technische vragen.

Graag nog reactie op de volgende aanvullende vragen

·       U gaat voor vertrouwen herstellen? Is er breed wantrouwen? Of alleen bij bepaalde groeperingen en in bepaalde delen van onze gemeente? En hoe gaat u dat vertrouwen herstellen ? Door te doen wat bepaalde groeperingen willen of wat in het algemeen belang is van de hele gemeente?  (blz. 37)

·       Het is goed dat u oog heeft voor de agrarische ondernemers, maar waar blijft structureel de aandacht voor het totale bedrijfsleven in Hollands Kroon en wat zijn uw plannen voor nieuwe bedrijventerreinen nu Winkel, Anna Paulowna en Wieringerwerf vol zijn?

·       Is volgens u participatie een wondermiddel? of alleen een hulpmiddel en mag het niet leiden tot uitstel of zelfs afstel van voor de hele gemeente belangrijke ontwikkelingen.

·       Kunt u toezeggen dat er een opsomming bestuurlijke prioriteiten waarvoor besluitvorming nog moet plaatsvinden, wordt toegevoegd aan de volgende kadernota .

·       Kunt u de raad per kwartaal een overzicht verstrekken van de stand van zaken toezeggingen (beleidsvoornemens en bestuurlijke projecten) in de begroting.

De VVD als oppositie partij zal geen ander geluid laten horen dan de afgelopen jaren. De VVD-fractie geeft vertrouwen aan het nieuwe college tot het tegendeel is bewezen. Het resultaat van de beantwoording en de stemming over amendementen en moties zal bepalen of wij een positief beluit over de begroting 2023 kunnen nemen.

De VVD fractie komt met een 2 amendementen 3 moties en 1 motie vreemd aan de agenda

Amendementen

·       schrappen dorps/gebiedsmanagers uit de begroting € 400.000

·       schrappen onderzoek tot stand komen datacenters € 100.000

Moties

·       Onderzoek toekomst visserij in Hollands Kroon  (blz. 55)

·       Uitbreiding bedrijventerreinen (blz. 25)

·       betaalbare woningen voor jongeren en starters

Motie vreemd aan de agenda:

·       Energie visie

De kosten voor de moties verwerken in de BERAP 2023

De moties onderzoek toekomst visserij in Hollands Kroon en de motie betaalbare woningen voor jongeren en starters zijn met algemene stemmen aangenomen.

Ook de motie vreemd aan de agenda over de energie visie kon op steun van de hele raad rekenen en er waren complimenten voor VVD’er Rick Boersen als opsteller van deze motie.

De motie over uitbreiding bedrijven terreinen is niet in stemming gebracht omdat het college vergaande toezeggingen heeft gedaan.

Ook de amendementen zijn niet in stemming gebracht nadat er vanuit het college vergaande toezeggingen zijn gedaan.