De VVD Hollands Kroon over de begroting voor 2024

 

De VVD Hollands Kroon over de begroting voor 2024

 

De begroting geeft de financiële prognoses voor onze gemeente weer. Deze  begroting is echter ook de eerste waarin alle beleidsambities van het nieuwe college, onder aanvoering van OHK (Onafhankelijk Hollands Kroon) weergegeven zijn. In een aantal onderdeel kan de VVD Hollands Kroon zich best vinden, zoals woningbouw, maar veel ambities slaan de plank volledig mis en brengen onze gemeente geen stap verder. En om in 2024 bovenop de inflatie nog een éxtra verhoging van de OZB door te voeren is volledig ongepast en wel het láátste waar inwoners op zitten te wachten.

 

Dit college heeft allereerst de term ‘brede welvaart’ tot kernambitie gemaakt. Die kernambitie zien we ook in deze begroting niet duidelijk terug. Er is na anderhalf jaar nog steeds geen heldere  definitie van de ‘brede welvaart’. Veel verder dan een in héél brede  termen opgesteld ‘inspiratiekader’ met brede welvaartswaarden komen we niet. Waarden als beleving van  gezondheid van mensen, beleving van veiligheid, of gelijkwaardigheid maken hier deel van uit.

Initiatiefnemers (bijvoorbeeld bij bedrijfsvestiging of woningbouw) kunnen nog niet echt uit de voeten hiermee. Omdat de initiatiefnemers het brede welvaartskader moeten aantonen in het omgevingsplan. Op welke manier dit is, zien wij  in het beleid van dit college  niet terug. Hoe  moeten initiatiefnemers dit aantonen als we dit zelf niet eens kunnen?

 

We hebben wat  research gedaan, en het blijkt dat de Universiteit Utrecht al enkele jaren onderzoek doet naar ‘Brede Welvaart’. Zij  probeert brede welvaart te kwantificeren op basis van 11 indicatoren. Uit hun onderzoek blijkt dat de Noordkop  heel goed scoort, met een 8e plek van 40 regio’s. En dat deze brede welvaart in onze regio van 2019 tot 2022 ook bovengemiddeld toegenomen is. Ondanks dat Corona voor een dip gezorgd heeft. Interessant is dat we op alle onderdelen gemiddeld of hoger scoren, behalve op persoonlijke ontwikkeling en op werk-privébalans. Grootste bedreiging  voor brede welvaart is overigens vermindering besteedbaar inkomen, door inflatie en hogere lasten.

 

En juist qua hogere lasten willen we er als gemeente in deze begroting nog graag een flinke schep er bovenop doen. Plan is om de inwoners in ieder geval met een éxtra verhoging van de OZB op te zadelen.

En vreemd genoeg niet omdat deze nu noodzakelijk is. De begroting geeft ook zonder belastingverhoging voor 2024 en 2025 een degelijk en stabiel overschot. De verhoging wordt letterlijk alleen gebruikt voor verdere aanvulling van de algemene reserves.

Terwijl die algemene reserves uit hun voegen barsten. Als gemeente hebben we een ratio weerstandsvermogen van boven de 12, terwijl groter dan 2  al voldoende is voor een waarderingscijfer A.

 

Inwoners krijgen dit jaar ook al te maken met hogere energiekosten, hogere hypotheekrente, en enorm gestegen prijzen voor boodschappen. Als er dus één moment is om de OZB niet te verhogen dan is het nu. Of: Als we inwoners echt willen helpen kunnen we de OZB dan niet liever met 5% verlagen?

 

Tekenend is ook dat we qua gemeentelijke apparaatskosten per inwoner al ruimschoots (15%) hoger liggen dan gemiddeld in Nederland. Er is al een forse stijging van 2018 tot 2022  van € 574 naar € 783 per inwoner en  de huidige coalitie gaat hier nog een schep bovenop doen. Het personeelsbestand dat in 2021 nog uit 385 medewerkers bestond gaat komend jaar  naar ongeveer 430.

 

Desondanks blijven veel voornemens helaas onuitgevoerd, vooral op het gebied van bedrijvigheid. Een toeristische visie bijvoorbeeld die al jaren op de rol staat is wéér verder uitgesteld.

 

Qua bedrijvigheid, werk en inkomen, ook volgens de Universiteit Utrecht het belangrijkste aspect van brede welvaart, valt in deze begroting weinig te melden en komt het college ook niet veel verder dan dat alle grotere ontwikkelingen voorlopig stop te zetten.

We gaan eerst onderzoeken of ontwikkelingen uit het verleden wel helemaal rechtmatig uitgevoerd zijn. Grote ontwikkelingen worden stilgezet. Maar we zitten als gemeente met 605 banen per 1000 inwoners niet alleen vér onder het landelijk gemiddelde van 825, maar ook nog ruim onder het gemiddelde van de P10 gemeenten. Is het droombeeld van de het college soms dat we vooral een gemeente willen zijn voor forensen en gepensioneerden?

 

Een andere grote ambitie zou moeten zijn verduurzaming. Ook hier zien we echter te weinig van terug in de begroting. En dat terwijl we midden in een enorme energietransitie zouden moeten zitten, waarin we onze hele economie moeten gaan herstructureren om op een duurzame manier onze welvaart voor de rest van de 21e eeuw zeker te stellen. Veel verder dan aan het begin van alle paragrafen te herhalen dat de doelstelling is, dat Hollands Kroon in 2050 klimaatneutraal, klimaatbestendig en circulair is, komen we echter nog niet. We hebben in Hollands Kroon gelukkig bedrijven die hier hard aan bezig zijn, maar juist op dit gebied zouden we meer sturing en richting vanuit de overheid verwachten.

 

Gelukkig kunnen we over een andere grote pijler van brede welvaart, het wonen, iets positiever zijn. Niet alleen scoren we daar in onderzoeken nog redelijk goed. De bouwprojecten die zijn ingezet en gepland worden voortvarend voortgezet, en hobbels zoals in tVeld noord zijn op een flexibele manier genomen. We zitten boven de 1000 geplande woningen bij elkaar. Volgens woonvisie misschien nog onvoldoende (daar wordt gesproken over 1800), maar wel iets om blij mee te zijn. Misschien dat actief grondbeleid kan gaan bijdragen aan versnelling.

 

Maar alles samengevat, we zien in deze begroting eigenlijk bijna niets terug waaruit blijkt dat dit college hard bezig is om de brede welvaart te bevorderen.  Eerder het omgekeerde: wél  lastenverhogingen voor inwoners die zich al zorgen moeten maken over steeds hogere inflatie en hogere lasten.