Algemene ledenvergadering VVD Hollands Kroon op bezoek bij TRIFLOR

Na de vergadering van onze lokale VVD-HK ALV met als hoogtepunt het opbouwend bekritiseren van het laatste nieuwe voorstel uit Haagsche Kringen van ons Hoofdbestuur het voorstel tot het herstructureren van de VVD (…) werden wij ontvangen door twee (van de drie) eigenaren te weten de heren Erik van Dam, Geert Hageman van het TRIFLOR team. Wij kregen uitstekende uitleg over de TULP en werden ook rondgeleid in het bedrijf zelf.

Wist u dat TRIFLOR dit jaar 50 jaar bestaat? Erik van Dam (een van de eigenaren) gaf ons in zijn werkkleding met zijn voeten net uit de modder klinkklare en heldere uitleg over enige achtergronden van  het kweken -met heel veel plezier- van de Tulp als bloem in het TRIFLOR verdienmodel!

Het model zelf is hoofdzakelijk gebaseerd op vier grondzaken, te weten: 1) het veredelen van de bloem, 2) de bollen zelf, 3) de bloemen teelt & 4) de export. In deze vijftig jaar heeft TRIFLOR werkende in het topsegment van de wereld tulpenmarkt hun sporen verdiend. Dat staat allemaal heel menselijk beschreven in de prachtige kleuren jubileum uitgave, door met name de Noord-Hollandse nuchterheid, door hard werken en altijd maar blijven verbeteren en innoveren (garantie voor succes). Het is een lust voor oog en oor om met deze mensen te communiceren over De Tulp. Het plezier waarmee Erik, Geert en een teamlid ons mededeelzaam maakte in de keuken van TRIFLOR tijdens onze rondgeleiding spatte er gewoon vanaf. Hun open en plezierige karakter viel in goede aarde! Overigens, wist u dat ‘aarde & hydro-cultuur (water))’ veelal wordt gebruikt voor de kweek van de tulp in de supermarkt? TRIFLOR gebruikt niet ‘aarde & water’ als bodem, maar potgrond! Met deze kweekbodem voor de Tulp veroverden TRIFLOR een aparte plek op de veiling en in de bloemenzaak!

Wist u dat ‘de tulp’ oorspronkelijk als ‘wilde bloem’ uit het Himalaya gebergte komt? Daarna zijn de zaden waarschijnlijk door vogelpoep verder verspreid naar bijvoorbeeld Turkije, het Ottomaanse Rijk. In dat Rijk werkte in die tijd een uit de Lage Landen geleerde, te weten de botanicus Carolus Clusius (1526-1609). Deze geleerde, arts en botanicus was een briljante man die met zijn gestimuleerde brein niet alleen vele talen beheerste maar aan het huidige Tulp fundament zijn grote bijdrage heeft geleverd. “Klikt” u maar eens op de levensloop van geleerde Clusius, een fascinerende openbaring!

TRIFLOR heeft als bedrijf verder gekeken dan ‘de neus’ lang was. Er werd reeds snel naar andere locaties gekeken. Met vallen en opstaan (ook belangrijk!) werden tulpzaken ontwikkeld die verder gingen dan Nederland. Na Frankrijk in de Bordeaux & Vaucluse streek, volgde op het zuidelijke puntje van Nieuw Zeeland (zuidereiland). Dat kweek locaties met opzet worden gekozen is niet voor niets! Tulpen (& liberalen) hebben nu eenmaal een bijzonde plek nodig, niet te warm en niet te koud met het liefst een schone en frisse wind. Simpel omdat daar minder verontreinigingen (zoals bijvoorbeeld luizen, bacteriën) in zitten, een echte frisse wind zo gezegd!

Ons VVD bezoek werd ervaren als een warm bad bij mensen die het verschil mogen maken in een kleurrijke omgeving, geïnspireerd door ouderen die het gat in de markt zagen en jongeren die daarop verder inspelen en doorgaan op die weg. Een weg die ons leven kleuren geeft, al is de zwarte tulp als kleur niet echt een kleur, maar Geert maakte wel die ‘kleur’! Waarvan akte!

Erik, Geert & Team, veel dank! Ook wij hebben weer veel mogen leren. Chapeau!