Ruimte voor ondernemers

Ondernemers zijn belangrijk voor de brede welvaart in ons gebied. Het zijn ondernemers die investeren in nieuwe ideeën en innovatieve technieken. Het midden- en kleinbedrijf is dé banenmotor van de gemeente.

Als het goed gaat met de lokale ondernemers, dan gaat het goed met de gemeenschap. Daarom vindt de VVD Hollands Kroon dat bedrijven moeten worden gefaciliteerd als ze willen uitbreiden. Lokale bedrijventerreinen als Winkelerzand bij Winkel en Kruiswijk bij Anna Paulowna zijn vol of raken vol. Er moet uitbreiding worden gezocht. En dat geldt ook voor het regionale bedrijventerrein Robbenplaat. Na jaren van stilstand is de verkoop van kavels hier stormachtig op gang gekomen. Ook hier moet worden nagedacht over de vraag: hoe nu verder? Het is belangrijk dat ondernemers kunnen ondernemen in een veilige en aantrekkelijke omgeving.

De agrarische sector en visserij zijn in Hollands Kroon belangrijke bedrijfstakken. Ze leveren in binnen- en buitenland een belangrijke meerwaarde voor de voedselketen. Daarnaast zijn ze belangrijke werkgevers. We willen dat de agrarische sector en visserij zich binnen redelijke randvoorwaarden en met respect voor de leefomgeving kunnen doorontwikkelen zodat ze hun concurrentiepositie behouden. Daarom vindt de VVD Hollands Kroon het verdedigbaar dat aan regionale bestuurstafels tussen sector en gemeente gemeenschappelijk positie wordt gekozen om de sectoren te beschermen tegen onevenredig nadelige impact van ecologische of natuurontwikkelingen.

Recreatie en toerisme zijn belangrijke dragers van onze lokale economie. De VVD Hollands Kroon wil graag dat de gemeente recreatieve ondernemers stimuleert en faciliteert. Wat ons betreft trekken partijen samen op met het maken van promotie. De VVD Hollands Kroon staat ten principale positief tegenover recreatieondernemers die willen uitbreiden.